مسیر توسعه شیروان ( بخش دوم )

مسیر توسعه شهری بدون داشتن خودباوری بومی امکان پذیر نیست . متاسفانه بخشی از مدیران شهر شیروان بر این تصور هستند که با به رخ کشیدن بحث محرویت و بدبختیهای شهر می توان امکانات بیشتری را از مقامات استانداری و یا تهران نشینان بدست آورند . غافل از این که بیش از حد بزرگ کردن نواقص و مشکلات شهر و منطقه ما موجب از دست دادن نیروهای خلاق و کآرامد ما می شود اگر به اطراف خود نگاه کنیم می بینیم اکثر دوستان و آشنایانمان به محض بدست آوردن وضعیت مناسب مالی به شهرهای دیگر کوچ می کنند . این بلایی است که سالهای سال است که دامنگیر شهر ماست و کوچ ها فرار سرمایه از منطقه را نیز به همراه دارد . روستایان جای کوچ کنندگان را می گیرند و فرآیند کُند توسعه ادامه می یابد آنها هم بزودی شهری را پیدا کرده و می روند . و همچنان مدیران ما می گویند شهر محروم شیروان !!!
نکته اساسی در این بحث این است که اگر نسل جوان شهرمان احساس خود باوری و عشق به سرزمین باشکوه خویش را نداشته باشد خواه ناخواه شهر دودآلود تهران و یا درهم و برهم بجنورد را درآغوش می کشد .
چرا در ابتدای جاده آسیایی چنین تابلویی نیست ( به شهر شیروان ، پایتخت پارتهای ایران خوش آمدید ) مگر غیر از این است که تپه باستانی ما قدمتی 5 هزار ساله دارد که در کل خراسان بی نظیر است و هم پای شهر سوخته زابل است مگر غیر از این است که گورهای ساسانیان و اشکانیان در این منطقه بسیار یافت شده پس چرا از این تاریخ بهره نمی گیریم ؟
مگر بجنورد و دیگر شهرهای استان ما چنین قدمت و جایگاهی دارند ؟
باید به روحیه جوانان شیروان بها داد ، و عزت نفس آنها را در نظر بگیریم . نیاز نیست همواره بگویم ما بدبختیم ، تا چیزی آیدمان شود بگویم بزرگیم و بزرگان امکانات عالی نیاز دارند نه آنکه از صدقه سر دیگر شهر ها و ولایات چیزی هم به ما بدهند .
این پروسه نیاز به عزم و خود باوری دو چندان و ابتدا در بین مدیران ما را دارد .
چرا ارد بزرگ را ما شیروانیها دوست داریم ؟ آیا تنها به خاطر این است که او یک دانشمند بزرگ است ؟ خیر ...چون با ارد بزرگ احساس هویتی ارزشمند تر از آن چه سخنگویان شهرمان می گویند بدست می آوریم .
شیروان می تواند شهری فاخر و بی نظیر شود و برای اینکار باید نکات مثبت آن در رسانه ها و مجامع عمومی مطرح گردد .... ادامه دارد

۷ نظر:

  1. مهرپرور۴/۲۲/۱۳۸۸

    خانمها رحمتی و ستارزاده از مطالب شما استفاده کردم کاش ما در شهرمان درگز خانمهایی آگاه به امور شهرمان نظیر شما داشتیم . از مطالب شما در جهت رشد شهرمان درگز هم استفاده خواهیم کرد در ضمن ارد بزرگ را هم ما درگزیها دوست داریم و این نکته را هم یادآوری کنم که شیروان و درگز دارای یک تاریخ مشترک و ریشه ایی قدیمی هستند و از این بابت مراودات بین دو شهر آنقدر زیاد بوده و هست که گاها در شهرهای دیگر درگزیها را شیروانی تصور می کنند و شیروانیها را درگزی . مشتاقانه منتظر مطالب بعدی شما هستم .

    پاسخحذف
  2. گلیانی۴/۲۳/۱۳۸۸

    سمانه خانم سلام

    نگاه دقیق و پیشنهاد های آگاهانه شما آدم رو مات و مبهوت می کنه . امیدوارم مواردی که گفتید در شهرمان شیروان محقق بشه .

    خسته نباشید و یاحق

    پاسخحذف
  3. سهیل رحمانی۴/۲۳/۱۳۸۸

    خانم سمانه رحمتی خدا می دونه اکثر همشهریای ما اینقدر از بعضی حرفها سرشکسته میشن که وقتی میرن مشهد و یا تهران میگن ما بجنوردی هستیم . آخه این چه رفتارهای زننده ایی هست که بعضی از آقایان می کنند . محروم اونهایی هستند که شهر چند میلیونی دارن اما ارد بزرگ ندارند . محروم اونهایی هستند که صدا و سیمای استان رو قبضه کردن اما تنها آبنبات برای نمایش دارند محروم ما هستیم که نماینده شهرمان دائم میگه مردم محروم شیروان از دولت کریمه سپاسگذارند !!! هیچ وقت با شجاعت و یک دیسپلین محکم حقوق مردم شهرمون رو در مجلس دنبال نمی کنه فقط ما نام ثروتی نماینده بجنورد رو می شنویم و همون هم هست که توی مدیریت های کل استان برای خودش مهره چینی از بین همشهریاش می کنه .....

    پاسخحذف
  4. راحله مطهری ( فریمان )۴/۲۳/۱۳۸۸

    چیزی که اروپای شرقی را از پای درآورد ( با اینکه بعضی از آنها دارای وضع اقتصادی به مراتب از ما بهتر بودند ) احساس خواری و کوچکی در مقابل اروپای غربی بود . با این وجود باز هم بعضی در کشور ما این مسیر اشتباه را می روند

    پاسخحذف
  5. عالیه مطالبتون

    پاسخحذف
  6. ناشناس۶/۱۰/۱۳۸۸

    سلام . مي خواستم بدونم مدرك تحصيلي شما چيه ؟
    درسته كه داشتن پيشينه تاريخي روشن خيلي غرورآفرين و قشنگه ، اما اينها كه نون و آب نميشه !! تا وقتي مسئولين شهر ي اهل فكر و خلاقيت نباشند و منتظرند ديگران تصميم بگيرند ، از اين بيشتر چه انتظاري ازشون داريد ؟
    vahid_toussi@yahoo.com

    پاسخحذف
  7. ناشناس۶/۱۰/۱۳۸۸

    سلام . مي خواستم بدونم مدرك تحصيلي شما چيه ؟
    درسته كه داشتن پيشينه تاريخي روشن خيلي غرورآفرين و قشنگه ، اما اينها كه نون و آب نميشه !! تا وقتي مسئولين شهر ي اهل فكر و خلاقيت نباشند و منتظرند ديگران تصميم بگيرند ، از اين بيشتر چه انتظاري ازشون داريد ؟
    vahid_toussi@yahoo.com

    پاسخحذف

توجه:فقط اعضای این وبلاگ می‌توانند نظر خود را ارسال کنند.