سوغات شهر شیروان چیست ؟


چنانچه می بینیم شهرستان بجنورد سعی برآن دارد آثار و تولیدات خود را بر داشته های کل استان تعمیم دهد به دو نمونه زیر بنگرید :

7- عمارت مفخم :
بنای تاریخی عمارت مفخم بزرگترین و شاخص ترین اثر تاریخی دوره قاجار در استان خراسان شمالی است که درشمال شهر بجنورد قرار دارد این بنا در زمان حکومت ناصرالدین شاه قاجار و به دستور یارمحمد خان شادلو (سردار مفخم) از حکمرانان منطقه ساخته شده است. این بنا دارای 34 اتاق بوده و با آینه کاری ، کاشیکاری، و گچبری مزین شده است.

16- سوغات استان
اصلی ترین سوغات شهرستان بجنورد آبنبات شکر پنیر است که بیشتر به همراه چایی مصرف می شود . در بجنورد آبنبات با طعم های مختلف (لیمویی ، موزی ، نارگیلی ، کنجدی ، هلدار ، دارچینی ، کاکائویی و...) تولید می شود که علاوه بر مصرف داخلی به خارج از استان و برخی کشورهای همجوار نیز صادر می شود . از جمله سوغات های دیگر استان می توان به کشک و قره قوروت اشاره کرد .


عمارت 150 ساله مفخم را بر تپه باستانی 5000 هزار ساله شیروان ارجعیت می دهند و آبنبات خود را سوغات استان معرفی می کنند ! بر مدیران شهر ماست تا نسبت به معرفی آثار باستانی و در ضمن مشخص نمودن سوغات شیروان برنامه ایی حساب شده بریزند تا شاهد رشد بیش از پیش شهرمان باشیم

کدامیک سوغات ما هستند ؟ ! برای اینکه بتوانیم تبلیغات را متمرکز کنیم و باعث رشد محصول شویم کدام یک را سوغات شیروان خواهیم دانست ؟

1- قتلمه، چلپه، اگنجه، شیرمال، ساج نونه، فطیر، قاق، چریش لی فطیر، جزلق لی فطیر، کلوچه برنجی، چزمه، قوتاب(قطاب)، سمسمه، دیمه دنی، قیش، کچه(کاچی)، نون قاتق، درشوگرم، تلخان
2- خشک بار و میوه های بهاری
3- کلوچه های قندی کوچک که بین روستائیان این منطقه رونق بسیار زیادی دارد
4- صنایعی مانند گلیم - جاجیم - گبه - انواع لباس های محلی و ...
5- کشک, قره قروت, ماست خشک و انواع خشکبار نظير گردو , کشمش
6- انگور کشمش بيدانه سلطاني
7- قند شیروان که یکی از بهترین و بزرگترین صادر کنند قند در کشور هستیم

کدام یک ؟!...


منبع موارد 7 و 16 : http://www.sanayenews.com/content/view/4306/95/

۴ نظر:

  1. راحله مطهری ( فریمان )۴/۲۷/۱۳۸۸

    در بسیاری از شهرها جلسات بسیاری برای تعیین سوغات شهر برگزار می گردد و تبلیغات بر روی آن را همه جانبه انجام می دهند .چطور در شیروان این مسئله تا کنون اتفاق نیفتاده است ؟!

    پاسخحذف
  2. حمیرا خانم سلام
    از این که انگشت بر روی نکات اساسی می گذاری همیشه به وجد می یام.
    به نکته بسیار اساسی اشاره کردی اگر ما دقیقا سوغات شیروان رو مشخص کنیم در همان زمینه هم متمرکز می شویم و رشد هم می کنیم . نمی دانم شورای شهر تا به حال در این زمینه جلسه ایی داشته و یا مصوبه ایی ؟
    ممنون حمیرا جان از اینکه از مطالب تالار شیروانیها مطالبی انتخاب می کنی این ارتباط دو سویه خیلی لازمه و به قول جناب آقای عباس کاظمی وحدت و انسجام .

    یا حق

    پاسخحذف
  3. موضوع قابل بحثی است

    جالبه در باره اش فکر کنیم در ضمن آبنبات سوغات ما هم هست!!

    پاسخحذف
  4. عباس کاظمی۴/۲۷/۱۳۸۸

    باسلام خدمت خواهرانم وهمچنین دیگر دوستان مطلب بسیار ارزنده شمارا مطالعه کردم ودر جواب سرور ارجمندم جناب گلیانی باید عرض نمایم این بحث بارها مطرح گردیده است ولی همانطور که می بینیدچندین مورد بوده که خود اعضای محترم شورا نیز به نتیجه ای نرسیده اند ولازمه این که به یک محصول خاص برسیم باید از نظر کارشناسان استفاده کنیم وسپس روی آن مانور دهیم لذا پیشنهاد بسیار عالی خانم ستارزاده را پیگیری مینمائیم و همانطورکه مدیر محترم وتوانای سایت شیران شیروان هم اشاره درستی فرمودند آبنبات شکر پنیر با بسته بندی بسیار زیبا نیز جزءمحصولات شیروان میباشد همیشه کامتان شیرین باشد

    پاسخحذف

توجه:فقط اعضای این وبلاگ می‌توانند نظر خود را ارسال کنند.