مسیر توسعه شیروان ( بخش اول )

خراسان وسیع پس از تقسیم اسباب دلمشغولی عده ایی ریاست طلب را در دو شهر بجنورد و بیرجند به وجود آورد اما این بازده در شهر هایی نظیر شیروان بسیار اندک بود در عوض شهرهایی که در استان خراسان رضوی ماندند فرمانداران آنها حکم معاونت استاندار را گرفتند شهرهایی همانند سبزوار ، نیشابور و قوچان .
اما در استان ما این قدرت تقسیم نشد و بواقع بجنوردیها همانند بیرجندیهای خراسان جنوبی همه چیز را از آن خود نمودند . این موارد را از این جهت گفتم تا بدانیم نقش محوری بیرجند و بجنورد بسیار بیشتر از مشهد در خراسان رضوی است .
بافت بومی بجنورد ، بافتی غیر همگون و نسبت به شیروان بسیار جوانتر است . فرآیند توسعه در آنجا شتابزده و امکانات به ابتدایی ترین شکل ممکن به کار گرفته می شود .
آنها آنقدر در سهم خواهی عرصه قدرت مانند بیرجند گرفتار شده اند که دیگر شهرستان های اطراف و حوزه خویش را به فراموشی سپرده اند متاسفانه نمایندگان ضعیف این شهرها هم نتوانسته اند آنگونه که شایسته است از نیروهای منطقه و شهر خویش در درون سیستم مدیریتی استانی بگنجانند .
راه چاره شهرهایی نظیر شیروان تکیه بر استعدادهای بومی و منطقه ایی خود و طی کردن مسیر مستقل است . اگر بتوانیم قابلیتها و امکان رشد خویش را در سطح ملی به نمایش بگذاریم خواه ناخواه مدیران استانی مجبور به تامین نیاز های ما می شوند .
شیره و عصاره مقاله خانم حمیرا ستارزاده در بحث ( پیکانی همچون آرش ، از فراز شیرکوه سرفراز ) همین مطلب است . اگر قرار بر رشد است باید نمادسازی و کسب بخشی از اخبار رسانه ها برای شهرمان هدف باشد . حالا که نسل نو جوی ایران هوادار اندیشه های "ارد بزرگ" است و طبق گزارش خبرگزاری فارس بیشترین استقبال در حال حاضر مربوط به کتاب آرمان نامه اوست و کشورهای آسیای میانه همه به داشتن چنین اندیشمندی افتخار می کنند آنگاه ما شیروانیها چرا نباید از این پتانسیل استفاده کنیم ؟ آیا باید بگذاریم مشهدیها او را مشهدی معرفی کنند ! . این چه خاکستر مرگی است که بر این شهر پاشیده شده ؟ همواره باید چیزهایی که داریم را از دست این و آن گدایی کنیم . در صحبت های جناب آقای حسین پور عضو محترم شورای شهر خواندم که رسانه ها تنها به بجنورد می پردازند و به شیروان توجه ندارد این گفته به حق و درست است . اما ما هم باید از لاک بی سر صدای بیرون بیاییم باید مدیران ما دائم با خبرنگاران رسانه های کشوری گفتگو کنند باید روابط عمومی ها را تشویق کرد اخبار خود را در نشریات و سایتهای خبری منعکس نمایند .
واقعا باعث تاسف است که باوجود این همه اداره و مجموعه های بزرگ تعداد سایتهای شهر ما به تعداد انگشتان یک دست هم نمی رسد این در حالیست که شهروندان تهران در مناطق مختلف شهری به شکلی منسجم کمبودها و مشکلات و همچنین برنامه های خویش را منعکس می کنند .
باید یک برنامه گام به گام در جهت معرفی شیروان و تقویت این مسیر دنبال شود . در خارج از ایران شهرهای کوچک فستیوالها و جشنوارهای مختلف و گاها خنده آور برگزار می کنند تا به این شکل شهر خویش را بر روی تلکس خبری خبرگزاریهای دنیا ببرند . آنها می دانند با استمرار این برنامه ها می توانند جذب گردشگر و صدها سود دیگر بنمایند . نکته اساسی آنکه " شهر مشهور همه اجزایش گران می شود" و به این شکل درآمد پنهان اما هنگفتی به آن شهر سرازیر می گردد ..... ادامه دارد

۴ نظر:

  1. باسلام
    از فعالیت،احساس مسئولیت وتلاش در خورتحسین شما در این وبلاگ سپاسگزارم.
    چنین مطالب ارزشمند واندیشمندانه ای که حاصل تفکر وتعقل است می تواند پله های ترقی این دیار فراموش شده رافراهم کند.
    شیروان خانه ی بزرگ ما مردم هم لایق بالندگی بیشتر است.
    درپناه حضرت دوست سربلند باشید

    درود وبدرود

    پاسخحذف
  2. سلام
    ممنون از اين همه انرژي كه منتقل مي كنيد
    شما محبت داريد
    هميشه برقرار باشيد

    پاسخحذف
  3. عباس کاظمی رئیس شورای شهرشیروان۴/۲۲/۱۳۸۸

    باسلام
    ضمن تشکرازمطالب ارزنده ی شمااعضای شورای شهرآمادگی دارندحضورادغدغه ها ونظرات شما ارجمندان راشنیده وازپیشنهاد های شمااستفاده کنند.
    ضمنا شماره تلفن وفاکس دفترشورادرخدمت شماست:
    05856227030

    پاسخحذف
  4. گلیانی۴/۲۲/۱۳۸۸

    سلام سمانه خانم
    خیلی خوشحالم که می بینم همشهریان آگاهی مثل شما دارم . منتظر بخش دوم مطلب شما هستم به نظرم مهمترین بخش مطلب شما این قسمت بود :اما در استان ما این قدرت تقسیم نشد و بواقع بجنوردیها همانند بیرجندیهای خراسان جنوبی همه چیز را از آن خود نمودند . این موارد را از این جهت گفتم تا بدانیم نقش محوری بیرجند و بجنورد بسیار بیشتر از مشهد در خراسان رضوی است .

    باید در مقابل خودکامگی بجنوردیها بایستیم و از آن ها حقوق شهرمون رو طلب کنیم .

    پاسخحذف

توجه:فقط اعضای این وبلاگ می‌توانند نظر خود را ارسال کنند.