پیکانی همچون آرش ، از فراز شیرکوه سرفراز


گفتمان امروز در عرصه شهری بسیار متفاوت از آنچیزی است که تصور می کنیم .
بودجه شهرداری ها محدود است ، به همان نسبت تحرک و پویای شهری هم کم است . اما کسب منابع ملی می تواند این چرخه را به کلی تغییر دهد . مدیران شهر تهران همواره سعی داشته اند اطلاعات نجومی نسبت به شهر خود بدهند مثلا در زمانی که جمعیت این شهر نهایتا 6 میلیون بود مدیرانش از جمعیتی 15 میلیونی سخن می گفتند و حالا که شهر: ۷٬۷۰۵٬۰۳۶ جمعیت دارد شهرشان را بیست میلیونی خطاب می کنند .
براستی چرا ؟
چون می دانند به این شکل سهم بیشتر از ثروت ملی را به خود اختصاص می دهند . بر این اساس مدیران شهر اصفهان هم شهر خود را 6 میلیونی معرفی می کنند حال آنکه اصفهان هنوز جمعیتش به یک میلیون و 600 هزار نفر هم نرسیده و سومین شهر پرجمعیت پس از تهران و مشهد است . شهر تبریز خودش را چهار میلیونی معرفی می کند اما جمعیتش یک میلیون و 300 هزار نفر است .


نماد سازی تهرانیها را پایانی نیست در نهایت هم همچون برج آزادی خواهند گفت برج میلاد نماد ایران !!! است .


آنها به خوبی آموخته اند باید آمار را بالا ببرند تا فضای به وجود بیاورند که مدیران سطح کلان کشور مجبور به اعطای تسهیلات اضافی به آنها شوند .

موارد فوق را از این جهت گفتم که در واقع نکته ظریف اما مهم مدیر سایت شیران شیروان را که فرموده بودند بعضی از مدیران شهرمان جمعیت واقعی شهرمان را انکار نموده و آن را هم کمتر می گویند شکافته باشم و بگویم کار آنها تا چه حد از واقعیات روز بدور است و نشان از کم سوادی و یا خیانت آنها دارد .

نکته دیگرآنکه وسایل ارتباط جمعی در عصر مدرن امروز دارای توانایی است که بسیاری از سنتگرایان توان دیدن آن را ندارند .
چنانچه می بینید تمام شبکه های ملی به جای ایران شهر بودن تهران شهر هستند . وقتی ساعت را اعلام می کنند می گویند به وقت تهران مگر ساعت تهران با دیگر نقاط کشور فرق می کند ؟ آنها اخبار بی ارزش فوتبال محلات خود را در شبکه جهانی خبر اعلام می کنند آنگاه مهمترین اخبار شهرهای دیگر را به سطل زباله می اندازند . با این توصیف راه شکستن جو موجود چیست ؟



اصفهانیها بر طبل هنر و استاد محمود فرشچیان کوبیدند آنقدر گفتند که تهرانیها مجبور شدند بخشی از اخبار هنری را در اختیار آنها بگذارند و به این شکل اصفهان را آنقدر بزرگ کردند که بگوییم هنر ایران در اصفهان است ، بگذریم که قبلا می گفتیم هنر ایران از چهار راه ولیعصر تهران به بالاست !!!

نماد ملی شهر ما چیست ؟
بی تردید ارد بزرگ برترین اندیشمند معاصر ایران است . اگر حوزه هنر در اختیار اصفهانیها قرار گرفته ( البته آنها امروز ورزش را هم نشانه رفته اند و می خواهند رنگ زرد خود را به سرخ آبی ها تحمیل کنند ) به خاطر تلاش همه بخشها بخصوص رسانه ها بوده است . حال حوزه اندیشه باید به شیروان منتقل شود می بینید که قم و مشهد سعی در بدست آوردن این بخش را دارند اما تکثر زیاد در این بخش موجب پلشتی و هرز نیروهای آنها رفته است . ما با تکیه بر نمادی همچون ارد بزرگ براحتی می توانیم شیروان را به شهری مطرح در حوزه کشوری مطرح کنیم .


شیروان پایتخت باستانی ایران و همچنین اولین شهر در دوره مدرنیته است که سازمان شهرداری در شمال خراسان را به خود دیده ، مدنیت و پیشتازی ما نباید در زیر رفتارهای پوپولیستی و مغشوش بجنورد له شود . ما باید تنها به منافع کلی شهر خویش بنگریم و در این راه باید دیدمان کاملا وسیع و کارشناسانه باشد .

امروز بر ماست که به هر شکلی که ممکن است با نماد سازی و تجلیل از آن ، پیکانی همچون آرش بسازیم از فراز شیرکوه سرفراز برای فتح دماوند ! این تنها راه تغییر شرایط امروز است .

۲ نظر:

  1. گلیانی۴/۲۱/۱۳۸۸

    حمیرا خانم دستتون درد نکنه ، عالی نوشتین باید همین راه رو بریم تا شیروان رو از زیر سایه نام شهرهای دیگه استان خارج کنیم

    پاسخحذف
  2. ناشناس۴/۲۱/۱۳۸۸

    سلام حمیرا جان

    میشه من هم به عنوان نویسنده در وبلاگ (شهر شیروان ، شهر ارد بزرگ و شیرکوه )شریک بشوم ؟
    اگر امکان داره برای من این امکان را به وجود بیاورید و به ایمیلم آیدی و پسوردم را بفرستین .
    مرسی

    سمانه رحمتی
    samaneh_ra2009@yahoo.com

    پاسخحذف

توجه:فقط اعضای این وبلاگ می‌توانند نظر خود را ارسال کنند.