(( شعبده بازی در انتخابات ))

بررسی واژه های (( شعبده بازی در انتخابات ))

مهمترین واژه هایی که این روزها بر زبان اکثر سیاستمداران و روشنفکران ما و به طبع آن مردم عادی کوچه و بازار می باشد واژه های (( شعبده بازی در انتخابات )) است . آنگاه که میر حسین موسوی پس از آن که احساس نمود روند اصلی انتخابات تغییر نموده در اولین بیانیه خود چنین گفت (( مردمی که در صفهای طولانی اخذ رای شاهد ترکیب آرا بودند و خود می دانند که به چه کسی رای داده اند با حیرت تمام به شعبده بازی دست اندرکاران انتخابات و صدا و سیما نگاه می کنند )) و سایتها و رسانه ها بلافاصله از قول موسوی تیتر کردند که (( تسلیم این شعبده بازی خطرناک نمی شوم )) .

طی روزهای پس از انتخابات این واژه ها بارها و بارها توسط معترضین به شکل ها گوناگون گفته شد بطور مثال علی باقری مدیرکل سیاسی وزارت کشور دولت خاتمی گفت (( نباید اجازه داد عده ای در شب انتخابات با شعبده بازی افکار عمومی را بفریبند )) و در نهایت دوباره میرحسین موسوی در اجتماع میلیونی هواداران خویش در میدان آزادی ( 25 خرداد ماه ) گفت (( ما باید با الله اکبر هایمان و از طریق راههای قانونی به دنبال حق پایمال شدة مردم خود باشیم و بتوانیم جلوی این پدیده، این دروغ آخرین، یعنی این تقلب و شعبده بازی حیرت آور بایستیم ))

شاید کمتر کسی بداند که واژه شعبده بازی در انتخابات نخستین بار در فرگرد انتخابات کتاب آرمان نامه ارد بزرگ آورده شده است .


ارد بزرگ اندیشمند نام آشنای کشورمان و از دوستان قدیمی احمد شاه مسعود است و هواداران بسیاری در بین اندیشمندان و دانش پژوهان و حتی سیاستمداران کشورهای آسیای میانه و بخصوص افغانستان دارد .

احمد شاه مسعود  و  ارد بزرگ  Ahmad Shah Massoud & Orod Bozorg


آنچه میر حسین موسوی و یارانش از آن یاد کرده اند اولین جمله بخش انتخابات است و آن اینکه (( انتخابات مکان شعبده بازی دیوان سالاران نیست ! )) حال آنکه 9 جمله دیگر هم در آن بخش هست که شاید به مرور به آنها هم پرداخته شود . برای شما خوانندگان محترم بخش انتخابات که چهاردهمین فرگرد از 113 فرگرد کتاب آرمان نامه است تقدیم می گردد :

فرگرد انتخابات


انتخابات مکان شعبده بازی دیوان سالاران نیست ! .


امروزه ، انتخابات آزاد تنها راهکار ادامه زندگی سیاسی فرمانروایان است .


انتخابات آزاد ، دشمن هیچ یک از باورهای توده مردم نیست .


انتخابات درست و سازنده ، ناجی کشور و نادیده گرفتن آن ، پگاه رستاخیزی هولناک است .


کشوری که گروه های هدفمند سیاسی ندارد انتخابات هر روز بیشتر به پستی می گراید .


دیوان سالاران بر این باور نباشند که انتخابات حقی است که آنها به مردم می دهند ! .


انتخابات نیاز به هنجاری خردمندانه دارد خردی که باور همه نخبگان آزاد اندیش کشور باشد .


انتخابات پرشگاه سیاسیون برای رسیدن به دستگاه دیوانی نیست اینجا خواست توده آدمیان برای درمان ناراستی هاست .


کوچک کنندگان دایره انتخابات ، با بن و ریشه آن دشمن اند .


آدمیانی که انتخابات نیک را بی ارزش می انگارند و آنانی که دانسته در بازی انتخابات نادرست رای می دهند هر دو به یک اندازه به سرزمین خویش پشت کرده اند .

آنچه در نظرات ارد بزرگ در مورد انتخابات دیده می شود تاکید بر روند درست و قانونمند آن است .
به واقع اندیشمندان و متفکرینی همچون او و یا علامه اقبال لاهوری رو به سوی آینده دارند سالها پیش او از انتخابات سخن گفته است اما در این مقطع تاریخی واژه های او همه جا شنیده می شوند . این خود گویای پیشرو بودن اندیشمندانی نظیر اوست .

منبع : سایت مقالات


هیچ نظری موجود نیست:

ارسال یک نظر

توجه:فقط اعضای این وبلاگ می‌توانند نظر خود را ارسال کنند.