تپه باستانی ارگ شیروان ( تپه نادری )

تپه ارگ دست ساز شیروان که با شماره ثبت تاریخی 703 در سازمان ملی و آثار باستانی ایران مربوط به هزاره پنجم و چهارم پیش از میلاد و همزمان با شهر سوخته سیستان ساخته شده است . و در شیروان به تپه نادری معروف است. با توجه به فورم کلی تپه باستانی و بخش هایی از پایه اطراف آن بخصوص در بخش شمالی آن که در حال حاضر از بین رفته است می توان آن را یکی از بنا های منحصر به فردی دانست که بعد ها توسط اونتاش گال در ۱۲۶۵ سال قبل از میلاد، در دودمان ایلامیان بکار گرفته شد او به تقلید از این تپه باستانی در شهری جدیدی که ساخت در ارتفاعی دست ساز شهر اونتاش را بنا نمود و زیگورات را برپا ساخت.

تپه باستانی شیروان در واقع دارای ساختمان و دهلیزهایی بسیار هوشمندانه ایست که قسمتهای اعظم آن هنوز برای باستان شناسان در پرده ابهام است . گفته می شود ارشک سردودمان و موسس اشکانیان در کاخی بلند بر فراز این تپه بدنیا آمده است نام این تپه تا پایان دوران ساسانیان تپه ارشک بوده است . این نپه و مجموعه برجها و دیوارهایی که در اطراف آن قرار داشته تا زمانی نه چندان دور پایگاه فرمانروایان خراسان بوده است . در زمان شاه سلطان حسین صفوی عمارت ایلخانی خراسان بر روی این تپه قرار داشت بطوریکه در سفر نامه خراسان می نویسد : « در درون قلعه در مکانی که مرتفع تر از سایر امکنه شهر است ارگ بلد واقع شده است که او را نیز برج و باره محکم بود... » .
با افول قدرت فرمانروایان شیروان تنها از تپه باستانی برای کشتی های پهلوانی و با چوخه استفاده می شد .
گفته می شود نیاکان ارد بزرگ ( اندیشمند و متفکر برجسته حال حاضر کشورمان ) خود از سازندگان و اداره کنندگان ارگ شیروان بوده اند هم اکنون نیز بستگان بسیار نزدیک این شخصیت بلند مرتبه در بخش شمال خاوری ارگ و جنوبی رودخانه اترک زندگی می کنند .
این تپه در قسمت غربی شهر قدیم شیروان و جنوب غربی شهر فعلی شیروان قرار دارد که ارتفاع آن در حال حاضر 25 متر و قطر تپه در حدود 90 متر است . البته فرسایش و تخریب توسط عوامل مختلف بخصوص طی سی ساله گذشته موجب شده است هم در ارتفاع و هم در پنهای قطر آن تاثیر گذار باشد بخصوص در جبهه شمالی تپه باستانی شیروان که با تخریب بخش بزرگی از آن به عنوان جاده کنار گذر و همچنین جاده عریضی که تا بالای آن ادامه می یابد مهمترین بنای تاریخی که سند هویت قدیمی ترین پایتخت شمال خراسان است مورد تحدید قرار گرفته است .





محل های که ضربدر قرمز خورده ضرباتی است که در طی سی ساله گذشته بر سرفراز ترین اثر تاریخی شمال خراسان خورده است .
محل هایی که ضربدر آبی خورده محل برج و باروهای قدیمی شیروان است که اغلب آن نابود شده و بقیه هم در حال نابودیست .

منبع : انجمن تاریخ

۱ نظر:

  1. ناشناس۳/۱۲/۱۳۸۸

    salam hamshahri

    afarin be ein hame saei va talashe shoma.
    az orod bozorg va asar bastani shahreman bishtar benavisid

    ya hagh

    پاسخحذف

توجه:فقط اعضای این وبلاگ می‌توانند نظر خود را ارسال کنند.