زندگینامه ارد بزرگ


"ارد بزرگ" و یا "بزرگ شیروان" لقبی است که به "مجتبی شرکا" داده اند . ارد بزرگ فرزند محمد تقی شرکاء او فرزند بابا و او فرزند جعفر و او فرزند بابا ... است اجداد ارد بزرگ از خان ها و امرای شهرستان شیروان در خراسان شمالی بوده اند تا پیش از انقلاب خاندان آنها همچنان در ارگ باستانی شیروان زندگی می کرده اند . گفته می شود تبار ارد بزرگ به شاهزادگان دودمان سلجوقی و ملک شاه می رسد ( هر چند عده ایی او را از تیره خاندان اشکانیان و ارشک می دانند که شاهد این مدعا تولد ارشک در بالای تپه پنج هزار ساله شیروان است که آن هم بخشی از ارگ شیروان می باشد ) شاهنشاه ایران ملکشاه سلجوقی تاریخ خورشیدی را در زمان خود جایگزین تاریخ قمری کرد و همچنین شاهنامه فردوسی را تکثیر نموده و اعراب را به شبه جزیره عربستان راند . خصلت های ملی در درون ارد بزرگ نیز موج می زند .

http://greatorod.files.wordpress.com/2010/10/great-orod.jpg


اندیشه های ارد بزرگ به سه دسته کلی تقسیم می شود ابتدا اخلاقیات دوم آزادیخواهی و سوم میهن دوستی . هر چند خود او بر دو اصل آزادیخواهی و میهن پرستی همواره پای فشرده است اما حوزه درس های اخلاقی اش تقریبا بر وجوه دیگر می چربد بخش عمده ایی از پندهای او ریشه در باورهای تاریخی مردم خراسان کهن دارد . در نظر داشته باشید خراسان باستانی ایران زمین تاچین وسعت داشته است. بخشی از روشنفکران و فرماندهان جهادی در افغانستان صحبت از دوستی ارد بزرگ و احمدشاه مسعود کرده اند . که این نکته تا کنون به شکلی رسمی از سوی ارد بزرگ مورد تایید قرار نگرفته است .امروزه بروشنی می توان عشق به اندیشه های ارد بزرگ را بجز ایران در کشورهای آسیای مرکزی نیز به فراوانی دید .
ارد بزرگ دو نظریه مشهور دارد با عنوان قاره کهن و کهکشان بزرگ اندیشه که هر دو و بخصوص نظریه قاره کهن تضارب آرای بسیاری در پی داشته است. نظریه او یعنی قاره کهن خود به تنهایی می تواند بیشترین تغییرات را در سطح روابط خارجی ایران و 19 کشور اطراف آن بوجود آورد . او به صراحت از تبانی شرق و غرب برای بلعیدن حوزه فرهنگی مرکز جهان که ایران در قلب آنست یاد کرده است. نظریه او مبتنی بر سخن فردوسی است که می گوید سلم و تور دو فرزند فریدون که یکی بر غرب و دیگری بر شرق جهان حکومت می نمودند نقشه برای تصاحب سرزمین ایرج حاکم منطقه قاره کهن (نامیست که ارد بزرگ بر منطقه ای از کشمیر تا مدیترانه نهاده است ) را می کشند . و او می گوید قاره کهن امروز توسط آسیا و اروپا بلعیده شده است . و چین با شروع بحث جاده ابریشم بدنبال افکار استعماری است حال آنکه این جاده ، راه انتشار فرهنگ غنی ایران به شرق وغرب بوده است و نمونه آن افکار میترایزم و شاهنامه فردوسی ماست که هر دو را با جعل اسامی چینی ها از آن خود می دانند.او به ساختارهای سیاسی کشورهای محدوده قاره کهن نظری ندارد او همه را دعوت به همگرایی می کند او با دلایل بسیار ثابت می کند اگر این 20 کشور دست در دست یکدیگر بگذارندساختاری بسیار قدرتمندتر از اتحادیه اروپا خواهند یافت . یکی دیگر از ایده های او نظریه کهکشان بزرگ اندیشه است که دقیقا نقطه عکس نظریه دهکده کوچک جهانی است او با دلایل مستدل ثابت می کند جهان رو به انفجار اندیشه های گوناگون است و پیش بینی می نماید بزودی تعداد سایت های اینترنتی به چندین برابر جمعیت کره زمین برسند . او ثابت می کند جهان غرب با ابزار رسانه و اینترنت نمی تواند با تزریق فرهنگش یکپارچگی مورد نظر خویش را فراهم سازدبا اینکه ایده های ارد بسیار جذاب است اما آنچه موجب شهرت روزافزون او گشته نصایح و پندهای حکیمانه اوست . پندهای او شامل تاکیدات مستمرش برراستی ، احترام به ریش سفیدان ، پاسداشت اسطوره ها و میهن دوستی می گردد.

ماخذ : وبنوشت علی باقری
http://alibaghery.mihanblog.com/post/29

هیچ نظری موجود نیست:

ارسال یک نظر

توجه:فقط اعضای این وبلاگ می‌توانند نظر خود را ارسال کنند.