گفتگویی کوتاه با شکوهه عمرانی نامزد انتخابات پارلمانی سوئیس

خانم شکوهه عمرانی ( شاعر ، مترجم و پژوهشگر ) یکی از زنان موفق سرزمین عزیزمان ایران است او سالهاست که در کشور سوئیس زندگی می کند با خبر شدیم از سوی انجمن لیست ایت سوئیس نامزد انتخابات پارلمانی این کشور شده است . لذا گفتگوی کوتاهی با این چهره فاخر کشورمان انجام داده ام که توجه شما را به آن جلب می کنم.
حمیرا ستارزاده


شکوهه عمرانی (Chokouh Omrani (Daghigh
شکوهه عمرانی

 (Chokouh Omrani (Daghigh




خانم شکوهه عمرانی برای ما از خودتان بگویید و اینکه چطور به اینجا رسیدید چون برای ما زنان ایران مهم است که بدانیم مسیر رشد شما چگونه بوده است ؟

تحصیلاتم را تا اخذ لیسانس در ایران به پایان رساندم و در ژنو موفق به اخذ دیپلم ادبیات فرانسه  گردیدم و سپس از موسسه ی خدمات اجتماعی مدرک تعلیم و تربیت کودکان را بدست آورده و در مدارس ژنو مشغول به کار شدم.
از 5 سال پیش شروع به نوشتن شعر نمودم و متعاقب آن ترجمه ی اشعار که مورد توجه هم میهنان قرار گرفت.

هم اکنون عضو فعالیتهای فرهنگی سازمان ملل بوده و همینطور سرپرستی سالخوردگان شهر ژنو را بطور رایگان بر عهده گرفته ام  .

از سوی  انجمن اصلاحات اجتماعی نامزد انتخابات پارلمانی کشور سوئیس شده ام و مشغول تاسیس یک انجمن برای کمک به زنان مسلمان  هستم.



نقش یک زن ایرانی را در زندگی مشترک چگونه می دانید و چگونه میتوان زندگی بهتری داشت ؟

من فکر می کنم زنان ایرانی وفادارترین زنان دنیا هستند و همینطور فداکارترین مادران دنیا. از خود گذشتگی زنان ایرانی  بعنوان همسر ومادر در کانون خانواده حقیقتی انکار ناپذیر است و کمتر می توان نظیر آن را در نقاط دیگر دنیا یافت.

و به نظر من برای زندگی بهتر در  خانواده درک و احترام متقابل وصبر و گذشت امری لازم و حیاتی است



چندی پیش ترجمه کتاب با ارزش آرمان نامه ، که در برگیرنده افکار ارد بزرگ است را از شما به زبان فرانسه دیدیم برای ما بگوید اندیشه های متفکر کشورمان را چگونه می بینید ؟

اندیشه ها و افکار ارد بزرگ بسیار متعالی است و امیدوارم روزی خواسته های وی در مورد همگرایی ، اتحاد و حقوق تاریخی  به مرحله ی اجرا در آید و آنروز روز سربلندی  و غرور هر فرد ایرانی و وطن دوست خواهد بود و بازگشت ایران به عظمت و شکوه دیرین و بازیابی جایگاه واقعی خویش در دنیا . بسیار خوشوقتم که موفق به ترجمه ی بخشی از سخنان ارد بزرگ گردیدم .



خانم شکوهه عمرانی ضمن تشکر از شما به عنوان آخرین مورد ، خواهش می کنم قطعه شعری از خود را به مخاطبین ما هدیه دهید .

 زن ایرانی

من زن ایرانیم

در تلاشم برای رهایی

از رنج و نابرابری

به جدایی مجبورم


آه چقدر سخت است

فرزند دلبندم دیگر از آن من نیست!

کودکی  که خون من در رگهای نحیفش جاریست

با طپش های قلبش زیسته ام

صدای نفسهایش رافهمیده ام

وزنش را ماهها و روزها بخود آویخته ام

و در انتظار ورودش

 دردی جانکاه را بجان خریده ام

اکنون دستان من خالیست

حوض من بی ماهیست


سهم من حتی سقفی هم نیست

که کمترین بهانه ی زندگیست

اکنون در اوج بی پناهی

محتاجی و تنهایی

به که رو آورم

به کجا پناه جویم


میدانم که

اینحا تنها زیستن

 محکوم است و مردود

و نگاهها بسویم تحقیر آمیزو تیرگون


ولی آیا کسی مرا خواهد فهمید؟

آیا کسی دستان گرمش را در دستان سرد من خواهد گذاشت؟

۱۱ نظر:

  1. سلام حمیرا جان
    خوشحالم اولین پیام این مطلب خواندنی را می گذارم
    دعا می کنم خانم عمرانی به پارلمان سوئیس راه پیدا کنند . چون این باعث افتخار همه ما ایرانیها خواهد بود . بخصوص برای ما شیروانیها که بزرگ شهرمان (ارد بزرگ) است و خانم عمرانی هم اندیشه های اسطوره دیار ما را به فرانسه ترجمه نموده اند.
    حمیرا جان دیر آپ کردی اما این مطلبت دل دوستداران ارد بزرگ را شاد کرد.

    پاسخحذف
  2. کورمانج شیروان۷/۰۷/۱۳۸۸

    همشهری از اینکه ما را با سرکار خانم عمرانی آشنا کردی ممنونیم
    خانم ستارزاده سایت شما صفای هردم شهرمان را دارد و هر باری که می آیم اینجا احساس نزدیکی خاصی با روحیات شما می کنم .
    باید یاد ارد بزرگ فرزند بی نظیر شهرمان را گرامی بداریم که نام او واسطه شناختن آدمهای والامقامی همچون شما و خانم شکوهه عمرانی و سمانه رحمتی شد .

    پاسخحذف
  3. گفتگوی مفید وخوبی بود امیدوارم امثال خانم شکوه عمرانی زیاد شوند.

    خوشحال هستیم که همچنان هستید

    و مینویسید.

    موفق باشید.

    پاسخحذف
  4. شورای شهر شیروان باید شرم کند.
    فرزند پاک شیروان چنین جایگاهی دارد آنوقت آنها از دل هزار کوه به خیال خام خود بدنبال ساختن رقیبی برای ارد بزرگ هستند .
    و هر روز نام عارف و شاعری از دل روستا ها بیرون می کشند که کسی نه نام آنها را شنیده و نه می شناسدشان ...
    نه عرفانشان را کسی دیده و نه شعرشان را ...
    سوار شدن بر پوپولیسم و عوام تخصص اینهاست امااینبار همان عوام هم گول این آدمهای ناچیز را نخواهند خورد.

    پاسخحذف
  5. مریلا خانلق۷/۰۷/۱۳۸۸

    برای خانم شکوه عمرانی که یه زن شایسته و الگو هستند آرزوی موفقیت های بزرگتری می کنم . امیدوارم روزی میزبان ایشان در شهرمان شیروان باشیم

    پاسخحذف
  6. فاطمه لاریجانی۷/۰۹/۱۳۸۸

    سلام علیکم
    وقتی می بینم افرادی همانند خانم عمرانی با تلاش به این مدارج رسیده اند احساس سرشکستگی می کنم که چرا تلاش نداشته ام و از طرفی خوشحال می شوم چون می بینم یک زن مثل خودم از ایران در غربت اینقدر موفق بوده است برای ایشان از خدای منان سلامتی و توفیق آرزومندم

    پاسخحذف
  7. سلام حمیرا خانم
    خوشحالم هنوز زنده ایی!!!!!!!! با خودم می گفتم امروز فرداست که کاغذ ترحیمت را بگذارند روی وبلاگت .
    عاقبت مدارا کردن با شورای شهر شیروان همین است ....
    از حق نگذریم مطلب اینبارت بسیار عالی است
    خانم شکوهه عمرانی زحمت زیادی کشیده اند رشد در درون ایران می دانید که واقعا در حد صفر هم مقدور نیست چه برسد به خارج از ایران .
    این نشان می دهد که خیلی تلاش کرده اند زنانی همچون ایشان افتخارهمه ما هستند و باید به ایشان دست مریزاد گفت و خسته نباشید
    یا حق

    پاسخحذف
  8. (¯`´.¸ ¸.´´¯ `,+.*`,+.*´.
    ’ *..`’ °´..`’ °´.*’ °´..`’ °´..`’ °´.
    ___####___#### .`-.´.+` ´°
    _##____#_#____##`,+.*.*´
    #_______#________# `+.*`
    #________________# `,+.*`.°
    _#______________# `,+.*`,+.*
    __#____________# `,+.*`,°*`’ °
    _____#_______# `,+.*`,+.*`,+.
    _______#___# `,+.*`,+.*`,+.*’
    _________# `,+.*`,+.*`,+.*`
    ..`’ °´..`’ °´.*’ °´..`’ °´..`’خوبی مهربونم؟
    (¯`´.¸ ¸.´´¯ `,+.*`,+.*´(¯`´.¸
    ’ *..`’ °´..`’ °´.*’ °´..`’ °´..`’ °´.
    ___####___#### .`-.´.+` ´°
    _##____#_#____##`,+.*.*´
    #_______#________# `+.*`
    #________________# `,+.*`.°
    _#______________# `,+.*`,+.*
    __#____________# `,+.*`,°*`’ °
    _____#_______# `,+.*`,+.*`,+.
    _______#___# `,+.*`,+.*`,+.*’
    _________# `,+.*`,+.*`,+.*`یه خبر دارم برات!
    ..`’ °´..`’ °´.*’ °´..`’ °´..`’
    (¯`´.¸ ¸.´´¯ `,+.*`,+.*´..(¯`´.¸
    ’ *..`’ °´..`’ °´.*’ °´..`’ °´..`’ °´.
    ___####___#### .`-.´.+` ´°
    _##____#_#____##`,+.*.*´
    #_______#________# `+.*`
    #________________# `,+.*`.°
    _#______________# `,+.*`,+.*
    __#____________# `,+.*`,°*`’ °
    _____#_______# `,+.*`,+.*`,+.
    _______#___# `,+.*`,+.*`,+.*’
    _________# `,+.*`,+.*`,+.*`
    ..`’ °´..`’ °´.*’ °´..`’ °´..`’اگه گفتی چیه؟؟؟
    (¯`´.¸ ¸.´´¯ `,+.*`,+.*´.(¯`´.¸
    ’ *..`’ °´..`’ °´.*’ °´..`’ °´..`’ °´.
    ___####___#### .`-.´.+` ´°
    _##____#_#____##`,+.*.*´
    #_______#________# `+.*`
    #________________# `,+.*`.°
    _#______________# `,+.*`,+.*
    __#____________# `,+.*`,°*`’ °
    _____#_______# `,+.*`,+.*`,+.
    _______#___# `,+.*`,+.*`,+.*’
    _________# `,+.*`,+.*`,+.*`
    ..`’ °´..`’ °´.*’ °´..`’ °´..`’خب معلومه دیگه!
    (¯`´.¸ ¸.´´¯ `,+.*`,+.*´.(¯`´.¸
    ’ *..`’ °´..`’ °´.*’ °´..`’ °´..`’ °´.
    ___####___#### .`-.´.+` ´°
    _##____#_#____##`,+.*.*´بدوووو بیااا!
    #_______#________# `+.*`
    #________________# `,+.*`.°
    _#______________# `,+.*`,+.*
    __#____________# `,+.*`,°*`’ °
    _____#_______# `,+.*`,+.*`,+.
    _______#___# `,+.*`,+.*`,+.*’
    _________# `,+.*`,+.*`,+.*`
    ..`’ °´..`’ °´.*’ °´..`’ °´..`’
    (¯`´.¸ ¸.´´¯ `,+.*`,+.*´.اپ کردم

    پاسخحذف
  9. سلام دوست عزیز
    من به وبلاگ شما می اومدم ولی نظر گذاشتن برای شما سخت است و گاهی اوقات اصلا سیو نمی شود.در هر حال موفق باشید.

    پاسخحذف
  10. سلام حمیرای عزیز امیدوارم خوب باشید در گوگل میبینم که اسممنو جاودانه ها ولنیکها از طرف شما همه جا هست ممنونم وخسته نباشید
    درضمن شما گفته بودید که مایلید با آقای همدانی مصاحبه ای داشته باشید که من اینو بایشون اطلاع دادم وحال شما میتونید متن سوالات خودتون رو دراختیار ایشون بزارید حالا به هر طریقی که براتون راحت تره یا ایمیل یا به هرشکلی که باهاشون امکان تماس دارید
    بهرحال ایشون درجریان هستند ولی شما ایشون رو دیدید اما انگاراز خانم شکوه ازایشون امکان مصاحبه خواستید.
    بهرحال خواستم اطلاع بدم ایشون در جریان هستند و میتونید اقدام کنید

    باامید موفقیت روزافزون برای شما وهمکاران محترمتون وهمچنین شهر شیروان
    شاد باشید ومانا

    پاسخحذف
  11. امید موفقیت خانم شکوه عمرانی را دارم و
    . خانم حمیرا ستارزاده بااینهمه فعالیت مفید ومثبت که شما انجام میدید امیدوارم همیشه موفق باشید
    وروزگار بکامتون باشه
    شاد باشید ومانا

    پاسخحذف

توجه:فقط اعضای این وبلاگ می‌توانند نظر خود را ارسال کنند.