فلسفه اردیسم Orodism Philosophy





اردیسم به لاتین ( Orodism ) نام فلسفه و حکمتی است که بر اساس اندیشه های حکیم ارد بزرگ در کتاب جاودانه "سرخ" شکل گرفته است .
اردیسم دارای سه رکن اساسی است که اردیست ها بر اساس آموزه های کتاب سرخ آنها را گرامی می دارند و دوست دارند ، این سه رکن عبارتند از : شادی ، آزادی و میهن .
اردیست ها لباس ها و اغلب وسایلشان به رنگ سرخ است . برای آنکه بدانیم چرا رنگ سرخ در میان اردیستها این قدر ارزش دارد می توانید به آدرس زیر مراجعه کنید :

http://vancouver.subjectdone.com/t45-topic

آرم مورد استفاده همه اردیست های جهان ، مثلثی به رنگ سرخ است . مثلث همانند اردیسم سه ضلع دارد و از توان ایستایی خاصی برخوردار است .


هشت جمله از ارد بزرگ در میان اردیستها ویژگی خاصی دارد که عبارتند از :

1- اگر پایکوبی و شادی نباشد ، جهان را ارزش زیستن نیست .
2- زندگی بدون آزادی ، شرم آور است .
3- تا چیزی از دست ندهی چیز دیگری بدست نخواهی آورد این یک هنجار همیشگی است .
4- آنانیکه همیشه در آرامش هستند لاابالی ترین آدمهایند .
5- رسیدن به راستی و درستی چندان سخت و پیچیده نیست کافیست کمی به خوی کودکی برگردیم .
6- دشمنی و پادورزی ، به آدم خردمند انگیزه زندگی می دهد .
7- اگر می خواهی بزرگ شوی ، از کردار نیک دیگران فراوان یاد کن .
8- عشق به میهن نشان پاکی روان آدمی ست.

اردیسم یک حکمت و فلسفه برای خوشبختی است برای همین می توان در میان اردیستها همه نوع آدمی با مسلک ها و آیین های گوناگون دید ، وجه اشتراک همه آنها عشق به شادی ، آزادی و میهن است .




ماخذ : انجمن اردیستهای شهر ونکوور کانادا
http://vancouver.subjectdone.com/t48-topic

اردیسم ، فلسفه یی برای شاد زیستن

اردیسم ، اردیست orodism orodist sorkh

وجه تمایز فلسفه اردیسم Orodism با دیگر مکاتب فلسفی در بها دادن به ماهیت و ارزش شادی و بزم است . در کتاب سرخ جایگاه شادی و جشن ، ممتاز و ویژه است . ارد بزرگ برای شاد بودن هیچ محدودیتی نمی بیند و می گوید : برآزندگان شادی را از بوته آتشدان پر اشک ، بیرون خواهند کشید . شاید آدمهای سطحی نگر بگویند شادی هم مانند دیگر حالات آدم است . حال آنکه اینگونه نیست شادی قوه و بایسته روح ماست . همان عنصری است که امید را تحریک می کند همان عنصریست که جوشش و تحرک آدمی را در پی دارد . جامعه ی غمزده هیچ آینده ایی ندارد چون افق دید محدود و یاس بر همه امور سوار است . در بعد شخصی هم به افسردگی و خودخوری منتهی می گردد .
ارد بزرگ می گوید : «خنده در ورای خود رازها در سینه دارد.» و در جای دیگر اشاره می کند : «رازها در هنگامه شادی و بازی آدمی است . نکته فراموش شده جهان اندیشه ، تعریف درست این حالت هاست.» شناخت و پیگیری ماهیت شادی در اردیسم یک بحث دائمی است . اردیست ها خنده را روان زندگی می دانند و این سخن ارد بزرگ را می گویند: «زندگی ، پیشکشی است برای شاد زیستن . »

فلسفه اردیسم بر جشن های بزرگ میهنی تاکید دارد و می گوید : «جشن های بزرگ انگیزه افزایش باروری و پویایی آدمیان می گردد.» و نیز «جشن های پیاپی میهنی نرم خویی و دوستی را در بین مردم زیاد می کند .» شادی در اردیسم ریشه ایی بومی دارد ارد بزرگ یک فیلسوف وطن پرست ایرانی است و از این رو اردیسم آمیخته است با هویت ملی ما ، او می گوید: « شادی را به یکدیگر هدیه دادن شیره نوروز باستانی ایرانیان است.» تاکید بر شادی در این فلسفه به معنای تکروی در تامین نیاز و میل شخصی افراد برای دسترسی به شادی نیست در کتاب سرخ می خوانیم : «زندگی خوب ، تنها در دلشادی ما نیست همزیستی و مهر به خوبان بهترین زندگی را برای ما می سازد .»
یک فرمان کلیدی در کتاب سرخ وجود دارد که با دقت بر آن می توان به هویت و گنجینه اصلی اردیسم دست یافت : «شادی کجاست ؟ جای که همه ارزشمند هستند .» ...
این نوشته را با نخستین اصل فلسفه اردیسم به پایان می رسانم : «اگر پایکوبی و شادی نباشد ، جهان را ارزش زیستن نیست .»

شادیتان هر روز افزونتر



منبع : http://orodism.blogspot.com/2010/10/blog-post_30.html

شبکه فرعی آبیاری سد شیروان 40 درصد پیشرفت فیزیکی دارد


اخبار ايران
مدیر عامل شرکت آب منطقه ای خراسان شمالی گفت: اجرای پروژه شبکه فرعی آبیاری پایاب سد شیروان در محدوده اراضی تعاونی گلدشت خانلق 40 درصد پیشرفت فیزیکی دارد.


به گزارش روابط عمومی شرکت آب منطقه ای خراسان شمالی، مهندس "علیرضا عامری" گفت: با اجرای شبکه فرعی آبیاری 461 هکتار از اراضی پایاب سد شیروان از سیستم آبیاری تحت فشار بهره مند خواهند شد.
وی همچنین گفت: شبکه فرعی پایاب سد شیروان شش هزار و 700 متر طول دارد و برای اجرای این شبکه تاکنون بیش از چهار میلیارد ریال اعتبار هزینه شده است.
او بیان کرد: برای اجرای شبکه فرعی در 691 هکتار از اراضی پایاب سد شیروان به بیش از یک میلیارد و 200 میلیون ریال اعتبار دیگر نیاز است.
مدیر عامل این شرکت افزود: شبکه اصلی آبیاری زمین های پایاب سد شیروان به طول 77 کیلومتر و با 92 میلیارد ریال هزینه در اوایل سال 1386 با حضور وزیر وقت نیرو به بهره‌برداری رسیده است.
وی یاد آور شد: سد شیروان با توان تنظیم سالانه 44 میلیون مترمکعب و با هدف مهار و کنترل سیلاب ها و تامین آب بخش کشاورزی، شرب و صنعت بر روی رودخانه قلجق یکی از سرشاخه های رود اترک ساخته شده و در سال 1381 به بهره‌برداری رسیده است.



منبع خبر: روابط عمومی شرکت آب منطقه ای خراسان شمالی