پند و سخن ارد بزرگ - 420

ارد بزرگ می گوید : سرزمینی که اسطوره های خویش را فراموش کند به اسطورهای کشورهای دیگر دلخوش می کند فرزندان چنین دودمانی بی پناه و آسیب پذیرند .





بررسی عمومی اندیشه های ارد بزرگ
http://barrasi-omomi-andishehai-orod-bozorg.blogspot.com

پند و سخن ارد بزرگ - 419

ارد بزرگ می گوید : اسطوره ها زاینده اند ! آنان برای فرزندان سرزمین خویش همواره امید به ارمغان می آورند .





بررسی عمومی اندیشه های ارد بزرگ
http://barrasi-omomi-andishehai-orod-bozorg.blogspot.com

پند و سخن ارد بزرگ - 418

ارد بزرگ می گوید : هیچ گاه در برابر فرزند ، همسرتان را بازخواست نکنید .





بررسی عمومی اندیشه های ارد بزرگ
http://barrasi-omomi-andishehai-orod-bozorg.blogspot.com

پند و سخن ارد بزرگ - 417

ارد بزرگ می گوید : تنها مادر و پدر خواست های فرزند را بی هیچ چشم داشتی بر آورده می سازند .





بررسی عمومی اندیشه های ارد بزرگ
http://barrasi-omomi-andishehai-orod-bozorg.blogspot.com

پند و سخن ارد بزرگ - 416

ارد بزرگ می گوید : فرزند نانجیب ، آتش عمر پدر است .





بررسی عمومی اندیشه های ارد بزرگ
http://barrasi-omomi-andishehai-orod-bozorg.blogspot.com

پند و سخن ارد بزرگ - 415

ارد بزرگ می گوید : فرمانروای بزرگ مردم خویش را در هیچ کجای دنیا از یاد نمی برد و همیشه پناه آنان است .





بررسی عمومی اندیشه های ارد بزرگ
http://barrasi-omomi-andishehai-orod-bozorg.blogspot.com

پند و سخن ارد بزرگ - 414

ارد بزرگ می گوید : اگر جانت در خطر بود بجای پنهان شدن بکوش همگان را از گرفتاری خویش آگاه سازی .





بررسی عمومی اندیشه های ارد بزرگ
http://barrasi-omomi-andishehai-orod-bozorg.blogspot.com

پند و سخن ارد بزرگ - 413

ارد بزرگ می گوید : خویش را خوار نکنیم و اگر ارزشش را بدانیم هیچگاه در برابر یاوه گویان آسیب پذیر نخواهیم بود .





بررسی عمومی اندیشه های ارد بزرگ
http://barrasi-omomi-andishehai-orod-bozorg.blogspot.com

پند و سخن ارد بزرگ - 412

ارد بزرگ می گوید : آدمهای بی مایه ، همگان را ابزار رسیدن به خواسته های خویش می سازند .





بررسی عمومی اندیشه های ارد بزرگ
http://barrasi-omomi-andishehai-orod-bozorg.blogspot.com

پند و سخن ارد بزرگ - 411

ارد بزرگ می گوید : نگهبانی از داشته های یک کشور برای فرمانروا یک قانون است و انجام آن خودستایی ندارد .





بررسی عمومی اندیشه های ارد بزرگ
http://barrasi-omomi-andishehai-orod-bozorg.blogspot.com

پند و سخن ارد بزرگ - 410

ارد بزرگ می گوید : تبهکار همیشه نگران کیفر خویش است حتی اگر بر زر و زور لمیده باشد و این بسیار درد آور است چرا که سایه کیفر همواره در برابر دیدگانش است .





بررسی عمومی اندیشه های ارد بزرگ
http://barrasi-omomi-andishehai-orod-bozorg.blogspot.com

پند و سخن ارد بزرگ - 409

ارد بزرگ می گوید : بسیاری در پیچ وخم یک راه مانده اند و همواره از خویشتن می پرسند : ما چرا ناتوان از ادامه راهیم . بدانها باید گفت می دانی در کجا مانده ای؟ همانجای که خود را پرمایه دانسته ای.





بررسی عمومی اندیشه های ارد بزرگ
http://barrasi-omomi-andishehai-orod-bozorg.blogspot.com

پند و سخن ارد بزرگ - 408

ارد بزرگ می گوید : دارایی زیاد برای یک جوان می تواند ابزار سرگردانی باشد .





بررسی عمومی اندیشه های ارد بزرگ
http://barrasi-omomi-andishehai-orod-bozorg.blogspot.com

پند و سخن ارد بزرگ - 407

ارد بزرگ می گوید : کردار ناپسند خویش را با دارایی زیاد هم نمی توانی پنهان سازی .





بررسی عمومی اندیشه های ارد بزرگ
http://barrasi-omomi-andishehai-orod-bozorg.blogspot.com

پند و سخن ارد بزرگ - 406

ارد بزرگ می گوید : برای آنکه پرواز کنی ، پیکر خویش را به حال خود رها مکن .





بررسی عمومی اندیشه های ارد بزرگ
http://barrasi-omomi-andishehai-orod-bozorg.blogspot.com

پند و سخن ارد بزرگ - 405

ارد بزرگ می گوید : آتش خشم را با آب سکوت خاموش کن .





بررسی عمومی اندیشه های ارد بزرگ
http://barrasi-omomi-andishehai-orod-bozorg.blogspot.com

پند و سخن ارد بزرگ - 404

ارد بزرگ می گوید : برای کسب گنج سکوت ، بارگاه دانش ات را بزرگتر بساز .





بررسی عمومی اندیشه های ارد بزرگ
http://barrasi-omomi-andishehai-orod-bozorg.blogspot.com

پند و سخن ارد بزرگ - 403

ارد بزرگ می گوید : نوازش و دلربایی زیاد ، پیشاپیش بستر مرگ را فراهم کند !.





بررسی عمومی اندیشه های ارد بزرگ
http://barrasi-omomi-andishehai-orod-bozorg.blogspot.com

پند و سخن ارد بزرگ - 402

ارد بزرگ می گوید : کارآفرین ، زندگی آفرین است پس آفرینی جاودانه بر او .





بررسی عمومی اندیشه های ارد بزرگ
http://barrasi-omomi-andishehai-orod-bozorg.blogspot.com

پند و سخن ارد بزرگ - 401

ارد بزرگ می گوید : بانک ها به دو مسیر می روند: یا همچون یک سد ، برای بهره برداری و رشد یک کشور بکار می روند و یا : همچون چاه های ژرف و هولناک خون یک سرزمین را می مکند .





بررسی عمومی اندیشه های ارد بزرگ
http://barrasi-omomi-andishehai-orod-bozorg.blogspot.com

پند و سخن ارد بزرگ - 400

ارد بزرگ می گوید : فروختن مواد خام هر سرزمینی ، ننگ آور است همانند فروختن فرش است و چراغ خانه .





بررسی عمومی اندیشه های ارد بزرگ
http://barrasi-omomi-andishehai-orod-bozorg.blogspot.com

پند و سخن ارد بزرگ - 399

ارد بزرگ می گوید : برای آدمهای گرسنه ، هیچ نسخه ایی ، جای خوراک آنها را نمی گیرد .





بررسی عمومی اندیشه های ارد بزرگ
http://barrasi-omomi-andishehai-orod-bozorg.blogspot.com

پند و سخن ارد بزرگ - 398

ارد بزرگ می گوید : کسی که هنگام انتخاب همسر ، یکه تازی می کند و سخن ریش سفیدان را به هیچ می گیرد بارها و بارها با اشک ، رخش را خواهد شست .





بررسی عمومی اندیشه های ارد بزرگ
http://barrasi-omomi-andishehai-orod-bozorg.blogspot.com

پند و سخن ارد بزرگ - 397

ارد بزرگ می گوید : فرمانروایان برای رشد و بهروزی جوانان رودخانه های هدفمند کار فرام آورند ، تا توان آنها به شوره زار و مرداب نرسد .





بررسی عمومی اندیشه های ارد بزرگ
http://barrasi-omomi-andishehai-orod-bozorg.blogspot.com

پند و سخن ارد بزرگ - 396

ارد بزرگ می گوید : نزدیکی به آدمهای بی خردی که همیشه در زندگیشان اشتباه می کنند تاوانی دهشتناک دارد و اگر این رویداد رخ داد سرد و سخت باشید همچون کوه ، که مار به دور گردنتان چنبره زده است .





بررسی عمومی اندیشه های ارد بزرگ
http://barrasi-omomi-andishehai-orod-bozorg.blogspot.com

پند و سخن ارد بزرگ - 395

ارد بزرگ می گوید : تنها کسانی از آرزوهای نیک جوانان واهمه دارند که بر جایگاه خویش بیمناکند .





بررسی عمومی اندیشه های ارد بزرگ
http://barrasi-omomi-andishehai-orod-bozorg.blogspot.com

پند و سخن ارد بزرگ - 394

ارد بزرگ می گوید : هیچگاه امید کسی را نا امید نکن، شاید امید تنها دارایی او باشد .





بررسی عمومی اندیشه های ارد بزرگ
http://barrasi-omomi-andishehai-orod-bozorg.blogspot.com

پند و سخن ارد بزرگ - 393

ارد بزرگ می گوید : نگاه زمینیان ، تهی است از انوار آسمانیان .





بررسی عمومی اندیشه های ارد بزرگ
http://barrasi-omomi-andishehai-orod-bozorg.blogspot.com

پند و سخن ارد بزرگ - 392

ارد بزرگ می گوید : نگاه آدمهای کوچک ، چه زود پر می شود و لبریز .





بررسی عمومی اندیشه های ارد بزرگ
http://barrasi-omomi-andishehai-orod-bozorg.blogspot.com

پند و سخن ارد بزرگ - 391

ارد بزرگ می گوید : کسی که زبانش پیش از اندیشه او می جنبد ، باید همواره بدنبال دوستان تازه باشد .





بررسی عمومی اندیشه های ارد بزرگ
http://barrasi-omomi-andishehai-orod-bozorg.blogspot.com

پند و سخن ارد بزرگ - 390

ارد بزرگ می گوید : تا اندیشه ایی پاسخگو در بین نباشد کجروی ادامه خواهد داشت .





بررسی عمومی اندیشه های ارد بزرگ
http://barrasi-omomi-andishehai-orod-bozorg.blogspot.com

پند و سخن ارد بزرگ - 389

ارد بزرگ می گوید : آنگاه که تلاش می کنیم همه چیز را به زور در چنگ خویش داشته باشیم ، دستمان خالی تر از ، هر زمان دیگر است .





بررسی عمومی اندیشه های ارد بزرگ
http://barrasi-omomi-andishehai-orod-bozorg.blogspot.com

پند و سخن ارد بزرگ - 388

ارد بزرگ می گوید : برای جلوگیری از تباهی و بیراهه روی ، راه اندیشه و ارزیابی را باز بگذاریم .





بررسی عمومی اندیشه های ارد بزرگ
http://barrasi-omomi-andishehai-orod-bozorg.blogspot.com

پند و سخن ارد بزرگ - 387

ارد بزرگ می گوید : اگر آرمان و هدف زندگی خویش را بدانیم ، هر دم از خانه این و آن سر در نمی آوریم .





بررسی عمومی اندیشه های ارد بزرگ
http://barrasi-omomi-andishehai-orod-bozorg.blogspot.com

پند و سخن ارد بزرگ - 386

ارد بزرگ می گوید : دیوان سالاران واپسگرا بر این باورند که همنوایی با مردم کوچه و بازار بسیار آسان تر از همنوایی با خردمندان است .





بررسی عمومی اندیشه های ارد بزرگ
http://barrasi-omomi-andishehai-orod-bozorg.blogspot.com

پند و سخن ارد بزرگ - 385

ارد بزرگ می گوید : آنکه ناراستی پیشه نموده ، خموشی دیگران هم برایش ترسناک است .





بررسی عمومی اندیشه های ارد بزرگ
http://barrasi-omomi-andishehai-orod-bozorg.blogspot.com

پند و سخن ارد بزرگ - 384

ارد بزرگ می گوید : برای رسیدن به جایگاهی بالاتر ، گذشت را نیز بیاموزیم .





بررسی عمومی اندیشه های ارد بزرگ
http://barrasi-omomi-andishehai-orod-bozorg.blogspot.com

پند و سخن ارد بزرگ - 383

ارد بزرگ می گوید : گاهی شالوده و ریشه شکست های بزرگ ، از اشتباهات بسیار ریز و کوچک سرچشمه می گیرد .





بررسی عمومی اندیشه های ارد بزرگ
http://barrasi-omomi-andishehai-orod-bozorg.blogspot.com

پند و سخن ارد بزرگ - 382

ارد بزرگ می گوید : فرومایگان پس از پیروزی ، همآورد شکست خورده خویش را به ریشخند می گیرند .





بررسی عمومی اندیشه های ارد بزرگ
http://barrasi-omomi-andishehai-orod-bozorg.blogspot.com

پند و سخن ارد بزرگ - 381

ارد بزرگ می گوید : غروب جان آدمی ، سپیده دمی به جهان دیگر است .





بررسی عمومی اندیشه های ارد بزرگ
http://barrasi-omomi-andishehai-orod-bozorg.blogspot.com

پند و سخن ارد بزرگ - 380

ارد بزرگ می گوید : آنکه همه چیزش را به جهان می سپارد و خود سخن تازه ایی ندارد نباید مدعی داشتن خرد باشد و دانش .





بررسی عمومی اندیشه های ارد بزرگ
http://barrasi-omomi-andishehai-orod-bozorg.blogspot.com

پند و سخن ارد بزرگ - 379

ارد بزرگ می گوید : زاد روز ما با تاری نادیدنی به هزاران زاد روز دیگر گره خورده است ، مرگ هم زاد روزیست همانند زاده شدن که بدرودی است به جهانی دیگر…





بررسی عمومی اندیشه های ارد بزرگ
http://barrasi-omomi-andishehai-orod-bozorg.blogspot.com

پند و سخن ارد بزرگ - 378

ارد بزرگ می گوید : جهان همواره در حال دگرگونی و رشد است نباید این پویندگی را زشت دانست ، باید همراه بود و سهمی از این رشد را بر عهده داشت .





بررسی عمومی اندیشه های ارد بزرگ
http://barrasi-omomi-andishehai-orod-bozorg.blogspot.com

پند و سخن ارد بزرگ - 377

ارد بزرگ می گوید : بهبودی زخم شمشیر بسیار تندتر از زخم دل آزرده است.





بررسی عمومی اندیشه های ارد بزرگ
http://barrasi-omomi-andishehai-orod-bozorg.blogspot.com

پند و سخن ارد بزرگ - 376

ارد بزرگ می گوید : غم ، می تواند از پایمان درآورد و اگر خود ساخته باشیم نیروی سرفرازیمان خواهد شد .





بررسی عمومی اندیشه های ارد بزرگ
http://barrasi-omomi-andishehai-orod-bozorg.blogspot.com

پند و سخن ارد بزرگ - 375

ارد بزرگ می گوید : در هنگامه رستاخیز و غرش آذرخش مردمان ، خموش باش چرا که سخنت را پژواکی نیست .





بررسی عمومی اندیشه های ارد بزرگ
http://barrasi-omomi-andishehai-orod-bozorg.blogspot.com

پند و سخن ارد بزرگ - 374

ارد بزرگ می گوید : تنها میهمانی را بپذیرید ، که بتوانید بدرقه اش کنید .





بررسی عمومی اندیشه های ارد بزرگ
http://barrasi-omomi-andishehai-orod-bozorg.blogspot.com

پند و سخن ارد بزرگ - 373

ارد بزرگ می گوید : پند و اندرز بسیار ، همچون دشنام آزار دهنده است .





بررسی عمومی اندیشه های ارد بزرگ
http://barrasi-omomi-andishehai-orod-bozorg.blogspot.com

پند و سخن ارد بزرگ - 372

ارد بزرگ می گوید : خودخواه ترین آدمیان آنانی هستند که چشمشان را بر سرنوشت هم میهنانشان بسته اند .





بررسی عمومی اندیشه های ارد بزرگ
http://barrasi-omomi-andishehai-orod-bozorg.blogspot.com

پند و سخن ارد بزرگ - 371

ارد بزرگ می گوید : کاویدن در غم ها ما را به خوشبختی نمی رساند .





بررسی عمومی اندیشه های ارد بزرگ
http://barrasi-omomi-andishehai-orod-bozorg.blogspot.com

نزدیکی و همنشینی با آدم های نادان

ارد بزرگ فیلسوف برجسته کشورمان در مورد نزدیکی و همنشینی با آدم های نادان می گوید :
نزدیکی به آدمهای بی خردی که همیشه در زندگیشان اشتباه می کنند تاوانی دهشتناک دارد و اگر این رویداد رخ داد سرد و سخت باشید همچون کوه ، که مار به دور گردنتان چنبره زده است .





سایت فلسفه و نگاه ارد بزرگ
http://falsafeheorodbozorg.blogspot.com

نظرخواهی جوانان در هنگام ازدواج

ارد بزرگ فیلسوف برجسته کشورمان در مورد نظرخواهی جوانان در هنگام ازدواج می گوید :
کسی که هنگام انتخاب همسر ، یکه تازی می کند و سخن ریش سفیدان را به هیچ می گیرد بارها و بارها با اشک ، رخش را خواهد شست .




سایت فلسفه و نگاه ارد بزرگ
http://falsafeheorodbozorg.blogspot.com

لزوم ایجاد فرصت های شغلی برای جوانان

ارد بزرگ فیلسوف برجسته کشورمان در مورد لزوم ایجاد فرصت های شغلی برای جوانان می گوید :
فرمانروایان برای رشد و بهروزی جوانان رودخانه های هدفمند کار فرام آورند ، تا توان آنها به شوره زار و مرداب نرسد .






سایت فلسفه و نگاه ارد بزرگ
http://falsafeheorodbozorg.blogspot.com

وظیفه دولتها در تامین خوراک مردم خود

ارد بزرگ فیلسوف برجسته کشورمان در مورد وظیفه دولتها در تامین خوراک مردم خود می گوید :
برای آدمهای گرسنه ، هیچ نسخه ایی ، جای خوراک آنها را نمی گیرد .






سایت فلسفه و نگاه ارد بزرگ
http://falsafeheorodbozorg.blogspot.com

برآیند و نتیجه رفتار درست و غلط بانکها

ارد بزرگ فیلسوف برجسته کشورمان در مورد برآیند و نتیجه رفتار درست و غلط بانکها می گوید :
بانک ها به دو مسیر می روند: یا همچون یک سد ، برای بهره برداری و رشد یک کشور بکار می روند و یا : همچون چاه های ژرف و هولناک خون یک سرزمین را می مکند .







سایت فلسفه و نگاه ارد بزرگ
http://falsafeheorodbozorg.blogspot.com

برآیند و نتیجه رفتار درست و غلط بانکها

ارد بزرگ فیلسوف برجسته کشورمان در مورد برآیند و نتیجه رفتار درست و غلط بانکها می گوید :
بانک ها به دو مسیر می روند: یا همچون یک سد ، برای بهره برداری و رشد یک کشور بکار می روند و یا : همچون چاه های ژرف و هولناک خون یک سرزمین را می مکند .







سایت فلسفه و نگاه ارد بزرگ
http://falsafeheorodbozorg.blogspot.com

ارزش حفظ موادخام و معدنی یک کشور

ارد بزرگ فیلسوف برجسته کشورمان در مورد ارزش حفظ موادخام و معدنی یک کشور می گوید :
فروختن مواد خام هر سرزمینی ، ننگ آور است همانند فروختن فرش است و چراغ خانه .







سایت فلسفه و نگاه ارد بزرگ
http://falsafeheorodbozorg.blogspot.com

ارزش کارآفرینها و ایجاد کنندگان شغل برای مردم

ارد بزرگ فیلسوف برجسته کشورمان در مورد ارزش کارآفرینها و ایجاد کنندگان شغل برای مردم می گوید :
کارآفرین ، زندگی آفرین است پس آفرینی جاودانه بر او .







سایت فلسفه و نگاه ارد بزرگ
http://falsafeheorodbozorg.blogspot.com

هوشیاری نسبت به رفتار ناگهانی و عجیب دیگران در نوازش و دوستی بیش از حد

ارد بزرگ فیلسوف برجسته کشورمان در مورد هوشیاری نسبت به رفتار ناگهانی و عجیب دیگران در نوازش و دوستی بیش از حد می گوید :
نوازش و دلربایی زیاد ، پیشاپیش بستر مرگ را فراهم کند !.






سایت فلسفه و نگاه ارد بزرگ
http://falsafeheorodbozorg.blogspot.com

ریشه سرگردانی بخشی از جوانان

ارد بزرگ فیلسوف برجسته کشورمان در مورد ریشه سرگردانی بخشی از جوانان می گوید :
دارایی زیاد برای یک جوان می تواند ابزار سرگردانی باشد .






سایت فلسفه و نگاه ارد بزرگ
http://falsafeheorodbozorg.blogspot.com

وظیفه فرمانروایان در حفظ زمین و منافع یک کشور

ارد بزرگ فیلسوف برجسته کشورمان در مورد وظیفه فرمانروایان در حفظ زمین و منافع یک کشور می گوید :
نگهبانی از داشته های یک کشور برای فرمانروا یک قانون است و انجام آن خودستایی ندارد .






سایت فلسفه و نگاه ارد بزرگ
http://falsafeheorodbozorg.blogspot.com

ارزش وجود همدم و همسر در ساختن زندگی و کاشانه

ارد بزرگ فیلسوف برجسته کشورمان در مورد ارزش وجود همدم و همسر در ساختن زندگی و کاشانه می گوید :
در دل هر بنایی کرشمه یاری را می شود دید ، اگر دلنوازی نباشد خشتی بر خشت نمی نشیند .





سایت فلسفه و نگاه ارد بزرگ
http://falsafeheorodbozorg.blogspot.com

سرگشتگی و حیرانی فرد گمشده در اخبار و رسانه

ارد بزرگ فیلسوف برجسته کشورمان در مورد سرگشتگی و حیرانی فرد گمشده در اخبار و رسانه می گوید :
کسی که اندیشه اش بازیچه اخبار و رویدادهای گوناگون است هیچ گاه به آرمان و هدف زندگی خویش نمی رسد .





سایت فلسفه و نگاه ارد بزرگ
http://falsafeheorodbozorg.blogspot.com

تعقیب اخبار گوناگون و اعتیاد به آن

ارد بزرگ فیلسوف برجسته کشورمان در مورد تعقیب اخبار گوناگون و اعتیاد به آن می گوید :
وابستگی زیاد به دانستن اخبار و رویدادهای پرآکنده جهان ، پس رفت ما را به ارمغان می آورد .



سایت فلسفه و نگاه ارد بزرگ
http://falsafeheorodbozorg.blogspot.com

رفتار و ژست دشمنان اندیشه و فکر برتر

ارد بزرگ فیلسوف برجسته کشورمان در مورد رفتار و ژست دشمنان اندیشه و فکر برتر می گوید :
شمشیر نادان هایی که در برابر خردمندان می ایستند خودستایی و خودسری است .



سایت فلسفه و نگاه ارد بزرگ
http://falsafeheorodbozorg.blogspot.com

ارزش خردورزی و تعقل در برابر دشمنان

ارد بزرگ فیلسوف برجسته کشورمان در مورد ارزش خردورزی و تعقل در برابر دشمنان می گوید :
بزرگترین ابزار دفاع در برابر دشمنان ، خرد و اندیشه است .



سایت فلسفه و نگاه ارد بزرگ
http://falsafeheorodbozorg.blogspot.com

قدرت و توانی که در سوز دل مظلومین است

ارد بزرگ فیلسوف برجسته کشورمان در مورد قدرت و توانی که در سوز دل مظلومین است می گوید :
شراره های آتش دل تا به آسمانها کشیده می شود هر چند در پرگار نگاه چشم نگنجد .



سایت فلسفه و نگاه ارد بزرگ
http://falsafeheorodbozorg.blogspot.com

راهکار و چگونگی برخورد با اندیشه های دیگر

ارد بزرگ فیلسوف برجسته کشورمان در مورد راهکار و چگونگی برخورد با اندیشه های دیگر می گوید :
راه مبارزه با اندیشه نادرست ، پرداختن بر اندیشه درست است . هر راه دیگری ، ریشه کجروی را نیرومندتر می سازد .



سایت فلسفه و نگاه ارد بزرگ
http://falsafeheorodbozorg.blogspot.com

همراهی همسران در مجالس و بزم های گوناگون با یکدیگر

ارد بزرگ فیلسوف برجسته کشورمان در مورد همراهی همسران در مجالس و بزم های گوناگون با یکدیگر می گوید :
آفتاب زندگی مرد و زنی که بدون هم به میهمانی می روند بسیار کم فروغ است .



سایت فلسفه و نگاه ارد بزرگ
http://falsafeheorodbozorg.blogspot.com

خودساختگی و نقش بارز آن در جلوگیری از سرگشتگی

ارد بزرگ فیلسوف برجسته کشورمان در مورد خودساختگی و نقش بارز آن در جلوگیری از سرگشتگی می گوید :
آدم خودساخته ، بازیچه بادهایی که به هر سو روانند نمی گردد .



سایت فلسفه و نگاه ارد بزرگ
http://falsafeheorodbozorg.blogspot.com

ارزش کار و نقشی که در پیشیگیری از مفاسد اخلاقی دارد

ارد بزرگ فیلسوف برجسته کشورمان در مورد ارزش کار و نقشی که در پیشیگیری از مفاسد اخلاقی دارد می گوید :
در جامعه ایی که هدفمندی و تلاش وجود دارد ، کار و کوشش ارزش دارد و فرمانروایان زمینه پویش را فراهم می آورند ناراستی هایی همانند دوستی نابهنجار دختر و پسر گل نمی کند .



سایت فلسفه و نگاه ارد بزرگ
http://falsafeheorodbozorg.blogspot.com

نقش مخرب تزلزل درونی و عدم خودباوری

ارد بزرگ فیلسوف برجسته کشورمان در مورد نقش مخرب تزلزل درونی و عدم خودباوری می گوید :
زمانی که نیروهای درون خویش را انکار کنیم نگرانی در درونمان لانه می کند .



سایت فلسفه و نگاه ارد بزرگ
http://falsafeheorodbozorg.blogspot.com

دوری جستن از اخبار بی ارزش و بعضا دروغ

ارد بزرگ فیلسوف برجسته کشورمان در مورد دوری جستن از اخبار بی ارزش و بعضا دروغ می گوید :
روان خود را با خبرها و داده های نادرست به بند نکشیم .



سایت فلسفه و نگاه ارد بزرگ
http://falsafeheorodbozorg.blogspot.com

ارزش سفر و تجربه های طی آن برای رسیدن به اهداف انسان

ارد بزرگ فیلسوف برجسته کشورمان در مورد ارزش سفر و تجربه های طی آن برای رسیدن به اهداف انسان می گوید :
سفر ، نای روان است برای اندیشه و آرمان بزرگ فردا .



سایت فلسفه و نگاه ارد بزرگ
http://falsafeheorodbozorg.blogspot.com

نقش مهم حمایت از برگزیدگان

ارد بزرگ فیلسوف برجسته کشورمان در مورد نقش مهم حمایت از برگزیدگان می گوید :
در پشت هر سرفرازی بزرگی ، نگاه و سخن مهر آمیز و دلگرم کننده ی نهفته است .



سایت فلسفه و نگاه ارد بزرگ
http://falsafeheorodbozorg.blogspot.com

ارد بزرگ در مورد حفظ غرور و شان انسان می گوید :

ارد بزرگ فیلسوف برجسته کشورمان در مورد حفظ غرور و شان انسان می گوید :
بزرگترین کجرویها را زمانی انجام می دهیم که فکر می کنیم دیگر چیزی برای از دست دادن نداریم !



سایت فلسفه و نگاه ارد بزرگ
http://falsafeheorodbozorg.blogspot.com

ارد بزرگ در مورد حفظ غرور و شان انسان می گوید :

ارد بزرگ فیلسوف برجسته کشورمان در مورد حفظ غرور و شان انسان می گوید :
بزرگترین کجرویها را زمانی انجام می دهیم که فکر می کنیم دیگر چیزی برای از دست دادن نداریم !



سایت فلسفه و نگاه ارد بزرگ
http://falsafeheorodbozorg.blogspot.com

ارد بزرگ در مورد ارزش اطلاع رسانی درست می گوید :


ارد بزرگ فیلسوف کشورمان در مورد ارزش اطلاع رسانی درست می گوید :
با روشنگری می توان جلوی بسیاری از آشوب های بی مورد را گرفت .



سایت فلسفه و نگاه ارد بزرگ
http://falsafeheorodbozorg.blogspot.com

ارد بزرگ در مورد خواست درونی انسانها می گوید :


ارد بزرگ فیلسوف کشورمان در مورد خواست درونی انسانها می گوید :
خوی آدمی همواره بدنبال دگرگونی و هدفمندی است .



سایت فلسفه و نگاه ارد بزرگ
http://falsafeheorodbozorg.blogspot.com

ارد بزرگ در مورد گذرایی شادی و غم می گوید :


ارد بزرگ فیلسوف کشورمان در مورد گذرایی شادی و غم می گوید :
چه بسیار اشکهایی که نوید شادی اند و چه فراوان خنده هایی که لبالب از غم و اندوه ...



سایت فلسفه و نگاه ارد بزرگ
http://falsafeheorodbozorg.blogspot.com

ارد بزرگ در مورد ارزش همراهی زنان در انقلابات روزگار می گوید :


ارد بزرگ فیلسوف کشورمان در مورد ارزش همراهی زنان در انقلابات روزگار می گوید :
رستاخیزهای اجتماعی بدون همراهی زنان شجاع غیر ممکن است چرا که زن پرچمدار وارستگی ، پاکی و از خودگذشتگی ست .



سایت فلسفه و نگاه ارد بزرگ
http://falsafeheorodbozorg.blogspot.com

ارد بزرگ در مورد چگونگی شناخت بزرگان می گوید :


ارد بزرگ فیلسوف کشورمان در مورد چگونگی شناخت بزرگان می گوید :
شناخت ما از کرانه دریای وجود بزرگان ، تنها به اندازه میدان دید چشم اندیشه ماست و نه بیشتر .



سایت فلسفه و نگاه ارد بزرگ
http://falsafeheorodbozorg.blogspot.com

ارد بزرگ در مورد ارزش تندرستی می گوید :


ارد بزرگ فیلسوف کشورمان در مورد ارزش تندرستی می گوید :
تندرستی پیش نیاز هر آرمان باشکوهی ست .



سایت فلسفه و نگاه ارد بزرگ
http://falsafeheorodbozorg.blogspot.com

ارد بزرگ در مورد فساد در بانکها می گوید :


ارد بزرگ فیلسوف کشورمان در مورد فساد در بانکها می گوید :
گردش نظام مالی آلوده ، شمشیر دشمنان مردم را تیز می کند .



سایت فلسفه و نگاه ارد بزرگ
http://falsafeheorodbozorg.blogspot.com

ارد بزرگ در مورد عاقبت دروغگویی فرمانروا می گوید :


ارد بزرگ فیلسوف کشورمان در مورد عاقبت دروغگویی فرمانروا می گوید :
و فرمانروایی که دروغ گفت ، فر و شکوه خویش را به خاک سپرد .



سایت فلسفه و نگاه ارد بزرگ
http://falsafeheorodbozorg.blogspot.com

ارد بزرگ در مورد راه ساختن یک فرمانروایی نیرومند می گوید :


ارد بزرگ فیلسوف کشورمان در مورد راه ساختن یک فرمانروایی نیرومند می گوید :
مهمترین گزینه برای ساختن یک فرمانروایی بزرگ ، توانمندی و پیشرو بودن است و لازمه رسیدن به توانمندی همیاری مردم است و مردم هنگامی همراه می شوند که براستی آزاد و شاد باشند.



سایت فلسفه و نگاه ارد بزرگ
http://falsafeheorodbozorg.blogspot.com

ارد بزرگ در مورد راه ساختن یک فرمانروایی نیرومند می گوید :


ارد بزرگ فیلسوف کشورمان در مورد راه ساختن یک فرمانروایی نیرومند می گوید :
مهمترین گزینه برای ساختن یک فرمانروایی بزرگ ، توانمندی و پیشرو بودن است و لازمه رسیدن به توانمندی همیاری مردم است و مردم هنگامی همراه می شوند که براستی آزاد و شاد باشند.



سایت فلسفه و نگاه ارد بزرگ
http://falsafeheorodbozorg.blogspot.com

ارد بزرگ در مورد اهمیت سکوت می گوید


ارد بزرگ فیلسوف کشورمان در مورد اهمیت سکوت می گوید :
گاهی با سکوت نیروی خویش را ، بهتر نشان می دهی .



سایت فلسفه و نگاه ارد بزرگ
http://falsafeheorodbozorg.blogspot.com

ارد بزرگ در مورد تنهایی کودکان امروز می گوید


ارد بزرگ فیلسوف کشورمان در مورد تنهایی کودکان امروز می گوید :
بی پناهی و سرگردانی کودک امروز بیش از هر زمان دیگری ست .



سایت فلسفه و نگاه ارد بزرگ
http://falsafeheorodbozorg.blogspot.com

اس ام اس فلسفي جملات زيبا



اگر جانت در خطر بود بجاي پنهان شدن بکوش همگان را از گرفتاري خويش آگاه سازي . ارد بزرگ

* * * * * * * * * * * * * * * * * * * * * * * *


ايده ها در بيرون زمان قرار دارند و در نتيجه ابدي هستند. شوپنهاور

* * * * * * * * * * * * * * * * * * * * * * * *


اولين مرحله شناخت آفرينش همانا خرد است چشم و گوش و زبان سه نگهبان اويند که لاجرم هر چه نيکي و شر است از همين سه ريشه مي گيرد .و افسوس که بدنبال کنندگان خرد اندکند بايد که به سخن دانندگان راه جست و بايد جهان را کاوش نمود و از هر کسي دانشي آموخت و يک دم را هم براي آموختن نبايد از دست داد . فردوسي خردمند

* * * * * * * * * * * * * * * * * * * * * * * *


بسياري از آرزوهايمان را مي توانيم با نشان دادن توانمندي خويش به آساني بدست آوريم . ارد بزرگ

* * * * * * * * * * * * * * * * * * * * * * * *


روزنامه بايد خبرگزار باشد نه خبرساز ، حقيقت و ماي? سرگرمي واقعي چندان زياد است که نيازي به خيال پردازي و دروغسازي نيست و نشر خبر دروغ خيانت به حقيقت است . سايمونز

* * * * * * * * * * * * * * * * * * * * * * * *


آنچه که بايد بيشترين علاقه را در ما به وجود آورد اين نيست که آيا تفسير ما از جهان، حقيقي است يا دروغين ، بلکه اين است که آيا اين تفسير، خواست قدرت را براي نيرومندي و کنترل جهان پرورش مي دهد ، يا هرج و مرج و ناتواني را . فردريش نيچه

* * * * * * * * * * * * * * * * * * * * * * * *


آتش خشم را با آب سکوت خاموش کن . ارد بزرگ

* * * * * * * * * * * * * * * * * * * * * * * *


مهمترين چيز بعد از حل کردن يک مسئله يافتن اندکي طنز در آن است . فرنک آکلارک

* * * * * * * * * * * * * * * * * * * * * * * *


دو گوش داريم ويک زبان ، براي اينکه بيشتر بشنويم و کمتر بگوييم. ديوژن

* * * * * * * * * * * * * * * * * * * * * * * *


اگر دشمنت با روي خوش نزديکت شد ، در برابرش خموش باش و تنهايش بگذار . ارد بزرگ


برگرفته : سایت تک محفل
http://www.takmahfel.com/news-13621.html

جویان از وبلاگ فکر برتر

جویان

آنکه بر کردار خویش فرمانروایی کرد و دلیرانه بسوی راه های نارفته رفت بی گمان آموزگار آیندگان خواهد شد . ارد بزرگ


اگر کسی ترا آنطور که میخواهی دوست ندارد به این معنی نیست که تو را با تمام وجودش دوست ندارد. گارسیا مارکز


آنان که از خود عشق ساطع می کنند با عشق زندگی می کنند و با عشق نیز نفس می کشند ، دیگران را به سمت خود می کشانند . باربارا دی آنجلیس


در درون جسارت ، نبوغ و قدرت سحر آمیزی نهفته است.گوته


شانس هرگز کافی نیست . اندرو متیوس


قابلیت انعطاف داشته باشید . تنها همین یک خصوصیت که بتوانید شیوه کار خود را تغییر دهید موفقیت شما را تضمین می کند . آنتونی رابینز


آن گاه که ، زایش راهی نو را از درون خویش احساس کردی پای در راهی خواهی گذارد که پیشتر برای رسیدن بدان بسیار تلاش نموده ایی . ارد بزرگ


دوست واقعی کسی است که دستهای تو را بگیرد ولی قلب ترا لمس کند . مارکز


عشق یگانه منبع نیرو و قدرت شماست . باربارا دی آنجلیس


قانون احتمالات یادت نره ، بلاخره یک نفر خواهد گفت بله . آنتونی رابینز


اگر فکر می کنید که موفق می شوید یا شکست می خورید،در هر دو صورت درست فکر کرده اید.آنتونی رابینز


برگرفته از : وبلاگ فکر برتر

http://jouyan.persianblog.ir/post/2/

بیوگرافی خواجه عبدالله انصاري

ابو اسماعيل عبدالله پسر ابومنصور محمد انصاري هروي غروب روز جمعه دوم شعبان 396 هـ.ق در كهندز هرات از مادري كه اهل بلخ بود تولد يافت. خانواده‏اش نسب به ابوايوب خالد بن يزيد انصاري (وفات: 5 هـ.ق) صحابي معروف مي‏رسانيد. اين ابوايوب همان كسي است كه رسو ل اكرم (ص) هنگام هجرت از مكه به مدينه در خانه‏آش فرود آمد و به همين مناسبت ميزبان خوشبخت را صاحب رحل خواندند.

عبدالله كه فرزند محبوب خانواده بود، از همان سالهاي كودكي از استادان فن، علم حديث و تفسير آموخت. از جمله استادانش يحيي بن عمار شيباني را نام برده‏اند كه از شيراز به هرات آمده و به تعليم و تدريس مشغول بود و سعي داشت كه سنت عرفا را با شريعت تطبيق دهد و اين راه و روش در مشرب شاگردش نيز اثري پايدار به جا گذاشت. بنا بر مشهور در همان سنين، به يمن حافظه قوي جلب نظر كرد و در كسب مقدمات و حفظ قرآن و اشعار عربي امتيازي يافت.

هر چند استادانش شافعي مذهب بودند ديري نگذشت كه مذهب حنبلي اختيار كرد. به سال 417 هـ.ق در 21 سالگي براي تكميل تحصيلات به نيشابور رفت. سپس به طوس و بسطام سفر كرد و به سماع و ضبط حديث همت گماشت. در سال 423 هـ.ق عازم سفر حج شد و بر سر راه مكه در بغداد توقف كرد تا مجلس درس ابومحمد خلال بغدادي (وفات: 439 هـ .ق) را درك كند. در بازگشت از سفر حج به زيارت ابوالحسن خرقاني (وفات: 425 هـ.ق) صوفي نامور نايل شد. اين ملاقات در وي سخت مؤثر افتاد و ذوق عرفاني او را كه به بركت تلقين پدر در وجودش جوانه زده بود به بار آورد. از ديگر مشايخ صوفيه عصر خود مانند شيخ ابوسعيد ابوخير نيز درك فيض كرد.

سرانجام به زادگاه خود بازگشت و در آنجا مقيم شد و تعليم مريدان مشغول گرديد. در روزگاري كه امام الحرمين، فقيه شافعي مشهور، در نظاميه نيشابور فقه شافعي و كلام اشعري درس مي‏داد با علم كلام مخالفت ورزيد و درذم آن، كتاب نوشت. به همين سبب چند بار تهديد به قتل شد و حتي به فرمان خواجه نظام الملك از آن شهر تبعيد گرديد. وزير پركفايت سلجوقيان هرچند به پاس تقوا و دانش پيرهرات، حفظ حرمت وي مي‏كرد و او را از تعرض معاندان مصون مي‏داشت، اجازه نمي‏داد بر اثر وجود وي در شهر آتش فتنه برانگيخته شود.

خواجه عبدالله كه شيخ الاسلام لقب گرفته و مريدان بسياري در هرات به هم زده بود در پايان عمر نابينا گرديد. وي صبح روز جمعه 22 ذي الحجه سال 481 هـ.ق به سن 85 سالگي در گذشت و در گازرگاه (ده كيلومتري هرات) به خاك سپرده شد. آرامگاهش در همان محل برجاست.


http://www.aftab.ir/lifestyle/images/9c662e83723fa56c196ce8d45a2eb094.jpg

مشرب فكري

در قرن چهارم و پنجم هجري، خراسان كانون علم و تصوف اسلامي بود و شيوخ صوفي از بلاد عراق عرب و ماوراءالنهر به شهرهاي پررونق آن روي مي‏آوردند و از كتابخانه‏هاي مهم آنها كه از كتابهاي علمي و عرفاني پر بود استفاده مي‏كردند. در اين مكتب، صوفيان بزرگي چون ابونصر سراج (وفات: 378 هـ.ق) نويسنده كتاب اللمع في التصوف، ابوبكر محمد كلاباذي (وفات:380 هـ.ق) صاحب كتاب التعرف، ابوعبدالرحمن سلمي (325 ـ 412 هـ.ق) مؤلف طبقات الصوفيه، و امام ابوالقاسم قشيري (376 ـ465 هـ.ق) مؤلف رساله القشريه درخشنده بودند و هر يك به سهم خود گنجينه عرفان اسلامي را غني تر ساخته بودند. اساس مكتب تصوف خراسان كه شهر پررونق و جو علمي نيشابور كانون مهم آن شده بود، جمع شريعت و طريقت و مبارزه با انحراف و بدعت بود؛ حتي ابونصرسراج و شاگردش سلمي و شاگرد او قشيري مدرسه‏هاي خاصي به همين منظور در آن شهر بنياد نهاده بودند. اين مكتب به ويژه بر نقل اقوال مشايخ تكيه داشت. خواجه عبدالله انصاري در همين مكتب پرورش يافته و به مبادي و اصول آن وفادار مانده بود.

http://www.iranyellowpages.net/Images/About_iran/Art_gallery/Tehran/Tehran019.jpg

خدمت مهم پيرهرات به مكتب عرفاني خراسان اين شد كه منازل طريقت و مقامات سلوك عرفاني را مدون ساخت و در درجه بندي مقامات ترتيب تازه‏اي آورد و در اين ترتيب بر كيفيات باطني و اشراقي انحصار نكرد بلكه اخلاق و آداب زندگي متعارف را نيز دخالت داد تا هر فرد صوفي، در عين حفظ پيوند با زندگي، سير معنوي داشته باشد و طريقت را با شريعت همراه سازد.

خواجه عبدالله انصاری در اثر ذکاوت و استعداد خود در کمترین زمان بسیاری از علوم دینی و ادبی را فرا گرفت و مطالعات بسیار عمیقی داشت و همین بود که وی به نام یک عالم و عارف آگاه شهرت یافت و علاقمندان بسیاری از گوشه و کنار به دورش گرد آمده و از محضرش کسب فیض و استفاده معنوی می‌کردند.

خواجه در چهار سالگی به مکتب رفت. در نه سالگی خوب شعر می‌گفت و احادیث بسیاری از محدثین فرا گرفت.

اگر چه اساتید خواجه شافعی مذهب بودند اما پس از مدتی مذهب حنبلی را اختیار کرد و در سال 417 در بیست و یک سالگی برای تکمیل معارف و تحصیل مراتب راهی نیشابور شد.
خواجه عبدالله در تالیف احادیث حضرت رسول اکرم صلی‌الله‌علیه‌وسلم رنج و سختی زیادی کشید، تا جایی که خود می‌گوید:

آنچه من کشیده‌ام در طلب حدیث مصطفی صلی‌الله‌علیه‌وسلم هرگز کسی نکشیده باشد. باری در نیشابور زیاد باران می‌آمد ومن در حالت رکوع می‌رفتم و جزوه‌های حدیث به شکم باز نهاده بودم تا تر نشود.

خواجه عبدالله انصاری حتی لحظه‌ای از عمر گرانقدر خود را در بطالت و بیهودگی تلف نکرد، تا جایی که از طلوع سپیده دم تا پاسی از نیمه شب، یا وقت خود را به قرائت آیات کلام الله مجید وتأمل درآن سپری می‌کرد و یا در کنار عالمان به موعظه‌ها و گفته‌های آنان گوش می‌داد؛ او می‌گوید: همه روز بنوشتمی و روزگار خود بخش کرده بودم، چنانکه مرا هیچ فراغت نبودی‌. بامداد پگاه به مقرن شدمی به قرآن خواندن، چون باز آمدمی، به درس مشغول شدمی، به شب در چراغ حدیث می‌نوشتمی و فراغت نان خوردن نبودن، مادر من نان لقمه کرده بودی و دردهان من می‌نهادی. درمیان نوشتن، حق سبحانه و تعالی مرا حفظی داده بود که هرچه زیر قلم من می‌گذشتی، مرا حفظ شدی.

درسال 323 به قصد زیارت بیت‌الله الحرام از درس و بحث فاصله گرفت، و در بازگشت از سفر خانه خدا به دیدار ابوالحسن خرقانی شتافت و بدین رو بزرگترین واقعه زندگی‌اش رقم خورد و از آن پس امیال معرفت در نهادش شکوفا شد و بیشتر از گذشته در وادی عرفان قدم نهاد.
خواجه عبدالله انصاری نه تنها یک مفسّر، محدث، عالم و عارف بزرگ بود، بلکه شاعر و نویسنده توانایی بود. نویسندگی را از دوره خورد سالی آغاز کرده و بر مبنای یک روایت درسن نه سالگی به نقل و نوشتن احادیث پرداخت که به یاری حافظه قوی خود هزاران حدیث، اشعار فارسی و عربی را حفظ داشت.

قناعت و درویشی خواجه عیب است بزرگ برکشیدن خود را از جمله خلق برگزیدن خود را
از مردمک دیده بباید آموخت دیدن همه کس و ندیدن خود را خواجه عبدالله درباره شیوه زندگی صوفیانه خود می‌گوید:

من بسیار به جامه عاریتی مجلس کرده‌ام و بسیار به گیاه خوردن، آن وقت یاران داشتم و دوستان و شاگردان، همه توانگر بودند هرچه می‌خواستمی بدادندی اما من نخواستمی، من به زمستان جبه نداشتم، و سرمای عظیم بود و درهمه خانه من بوریا یک بود، چندان که بروی بخفتمی، و نمد پاره‌ای که برخود پوشیدم، اگر پای بپوشیدمی سربرهنه شدی. و اگر سر را بپوشیدی پای برهنه شدی، و خشتی که زیر سرنهادمی و سیخی که جامه برآن کردمی و بیاویختمی.
این زندگی صوفیانه خواجه خارج از رنج بردن برای تعلیم گرفتن که ثوابی گران است اما در دید اهل اندیشه و عمل چندان مقبول نظر نیست همانگونه که جاودانه کلام ( ارد بزرگ ) می گوید : سرزمینی که جوانانش دارای افکاری صوفیانه هستند ، بزودی بردگی را نیز تجربه می کنند .
پس پذیرفتن رنج ، گردیدن در آمال بوداست که رنج را عین این هستی می داند همه چیز در رنج برایش خلاصه می شود و رها شدن از قیود جهان راه گریز از دردها . تفاوت نگاه خواجه و ارد بزرگ ریشه در جهان بینی آنها دارد یکی خرد را در گذشتن از قیود زندگی این جهانی می داند و دیگری آن را مایه کمال و تعالی بشری می داند . خواجه عبدالله انصاري به نیالودن در زندگی این جهانی معتقد است و ارد بزرگ مشوق رشد علمی و رسیدن به درجات بالاتر دانش برای نابودی هر درد بشریست . یکی شادی را تنها مختص جهان دیگر و دیگری شادی را در گروی تکامل دانش و بینش علمی
می داند .

آثار بجای مانده از خواجه عبدالله انصاري

از خواجه عبدالله اثار زیادی به جا مانده است که اغلب آنها نثر مسجع می‌باشد و او هم شعر می‌سروده ولی بیشتر شهرتش به سبب رساله‌های متعدد اوست.

آثار او عبارتند از:


1- ترجمه طبقات صوفیه

2- تفسیرکشف الاسرار

3- رساله مناجات نامه

4- زاد العارفین

5- کنز السالکین

6- قلندرنامه
7- هفت حصار

8- رساله دل و جان

9- الهی نامه.

10- محبت نامه


نمونه‌ای از نثر مسجع خواجه در مناجات نامه:

الهی به حرمت آن نام که تو خوانی و به آن صفت که تو چنانی، دریاب که می‌توانی.
الهی عمر خود به باد کردم و برتن خود بیداد کردم، گفتی و فرمان نکردم، درماندم و درمان نکردم.
الهی دردلهای ما جز تخم محبت مکار و بر جان‌های ما جز الطاف و مرحمت خود منگار و بر کشت‌های ما جز باران رحمت خود مبار، به لطف ما را دست گیر و کرم پای دار.
الهی حجاب‌ها از راه بردار و ما را به ما مگذار.

نمونه‌ای از تفسیر عرفانی و ادبی خواجه:

قل اللهم مالک الملک تؤتی الملک من تشاء و تنزع الملک ممن تشاء و تعز من تشاء و تذل من تشاء بیدک الخیر انک علی کل شی قدیر.

بزرگ است و بزرگوار، خداوند کردگار، مهربان وفادار، بارخدای همه بارخدایان، پادشاه همه پادشاهان، نوازنده بندگان، راهنمای ایشان، دانست که ایشان به سزای ثناء او نرسند و حق او نشناسند و قدر بزرگی او ندانند، پس به مهربانی و کرم خود ایشان را گرامی داشت و بنواخت و گفت: ای بندگان، مرا همان گوئید که من خود را گفتم و گوئید: مالک الملک، ای پادشاه بر پادشاهان، ای آفریننده جهان، ای یگانه یکتا از ازل تا جاودان، ای یگانه و یکتا در نام و نشان، ای سازنده کارسازندگان... یکی را برکشی و بنوازی، یکی را بکُشی و بیندازی، یکی را به انس خود آرام دهی و او را غم عشق خود سرمایه دهی، که بی‌غم عشق تو آسایش دل و آرام جان نبود.
تا جان دارم غم تو را غم خوارم بی‌جان غم عشق تو به کس نسپارم

نکته‌ای از پندها و اندرزهای خواجه:

آنانکه اهل هدایتند، دارای چراغ معرفتند، محرم اسرار حضرت عزتند، هرحجابی در راه افتد می‌بُرند، و هوای نفس را به ریاضت از خود دورکنند، بهترین کارها شناختن حق تعالی است که اول و آخرهمه چیزها است، اگرهمه ندهند او بدهد، وچون دهد کس نتواند که بستاند، و چون او ندهد کس نتواند که دهد، او را نگاهدار تا تو را نگهدارد، عمر را در پرستش او خرج کن که حساب خرج را خواهد خواست.

خداوند دلیل راه علم است و چراغ راه عقل و نماینده راه راست. بدانکه اگر بر هوا پری مگسی باشی و اگر بر آب روی، خسی باشی، سعی کن تا کس باشی.

http://www.rawzana.com/1-monajat%20pier%20e%20haerat22.jpg

وفات خواجه انصاری:

این عارف و صوفی درسال 481 هـ ق فوت نموده و در "گازرگاه" شهر هرات به خاک سپرده شد و اکنون آرامگاه او زیارتگاه سوختگان وادی معرفت الهی می‌باشد .



برگرفته http://sedayeandishehmana.findtalk.net/forum-f2/topic-t95.htm

سخنان حکیمانه استاد ارد بزرگ



در وجود هر کار با ارزشی ، عشق و شوریدگی را می توان دید . ارد بزرگ

اگر پایکوبی و شادی نباشد ، جهان را ارزش زیستن نیست . ارد بزرگ

خوار نمودن هر آیین و نژادی به کوچک شدن خود ما خواهد انجامید . اُرد بزرگ




http://sedayeandishehmana.findtalk.net/forum-f11/topic-t43.htm

20 راه تضمینی برای فروپاشی رابطه

http://www.mardoman.net/files/articles//347.jpg




طبق آخرین یافته ها، تداوم و تکرار 20 اشتباه درطرز تفکر و برقراری ارتباط که افراد مرتکب آن میگردند، توانایی نابود ساختن هر رابطه ای را دارا میباشد:

1- سرسختانه همواره خود را حق بجانب دانستن، حتی زمانی که ادله کافی در اختیار نداشته باشید.

2- هیچگاه عذرخواهی نکردن، حتی زمانی که تقصیر کار بودن شما اثبات گردیده باشد.

3-بی رحمانه خطاها ی شریک زندگی خود را بازگو کردن.

4-ادعای متعصبانه از آگاهی داشتن از انگیزه های شریک زندگی بهتر از خود وی.

5-تصور آنکه شریک شما می باید نیازهای شما را درک کرده و فورا بدون درخواست شما آنها را برآورده سازد.

6-نادیده گرفتن کامل اولویتهای شریک زندگی و پافشاری بر اولویتهای خود.

7-تصور آنکه نیازهای جنسی همسر شما و نیازهای جنسی شما یکسان و مشابهی میباشند.

8- عدم اقرار به رنجش و بلافاصله ابراز خشم کردن.

9- شناسایی عیوب و کاستیهای شخصیتی همسر و اسرار خانوادگی وی، و بهره گیری از آنها برای پیروزی در مشاجرات، زمانی که منطق در میماند.

10- بهره گیری از عذاب وجدان و حس گناه کار بودن برای به بازی گرفتن، دستیابی به اهداف و یا مجازات همسر.

11- در شناسایی و یافتن بدیها و معایب همسر چیره دست بودن، اما هیچگاه خوبیها و محاسن وی را بزبان نیاوردن.

12- کوتاه نیامدن به هیچ قیمتی، و کشاندن مجادله تا جایی که همسر از خانه بگریزد.

13- هیچگاه رها نکردن گذشته، و بازگویی و باز آفرینی آن به کرات.

14-ابراز وابستگی شدید به همسر خود،وادعای آنکه بی وی و یا در صورت بی اعتنایی وی بی شک خواهد مرد.

15-در صورت عدم وابستگی شدید، فاصله گرفتن از لحاظ فیزیکی و احساسی تا حد بی اعتنایی کامل.

16-قول دادن، وهیچگاه عمل نکردن.

17- تا حدی متظاهر و دو رو بودن که همسر نمیداند شما چه زمان جدی هستید.

18-عذرتراشی همیشگی برای عادات ناپسند خود.

19- پافشاری براین عقیده که همواره مطلبی که شما میخواهید بیان کنید مهمتر از مطلبی است که همسرتان میخواهد بگوید، بنابراین حرف وی را قطع میکنید.

20-وانمود میکنید که حرفهای بیان شده همسرتان را کاملا متوجه شده اید، ولو آنکه هیچ چیزی از صحبتهای وی را نفهمیده اید.

21-به گونه ای رفتار میکنید که گویی شما مرتکب هیچکدام از اشتباهات ذکر شده نگردیده اید و این شریک شماست که باید تغییر کند.

شاید مهمترین عامل همه این اشتباهات در غرور کاذبی باشد که هر کدام از ما درصدی از آن بهرمندیم .
باید گذشت را آموخت و بپذیریم که همه ما دارای اشکالاتی هستیم . دانایی همچون ارد بزرگ می گوید : خودخواه ، تجربه سخت تنهایی را ، پیش رو دارد .
پس خودخواهی و غرور را به کنار گذاشته و یاد بگیریم که می توان با گذشت و صبر شرایط را بهبود بخشید .

http://bestcards.ru/images/depress/depress27.jpg



10 ایده برای کمک به اداره زندگی پرمشغله‌

ساده کردن زندگی لزوماً به این معنی نیست که از چیزهایی که می خواهید در زندگی، بگذرید. درواقع، دقیقاً متضاد این است.
ساده کردن زندگی به شما زمان بیشتری برای انجام کارهایی که وقت و انرژی برایشان می خواهید، می دهد (مثل ورزش، کتاب خواندن یا شرکت در یک کلاس آموزشی). این ایده ها را امتحان کنید تا زمان، هزینه، پشتیبانی و فضای بیشتری در زندگی پرمشغله تان ایجاد کنید.

http://images.veer.com/IMG/PIMG/AGP/AGP0011796_P.JPG


1. یک عادت جدید در خودتان ایجاد کنید و آنرا به سایر اعضای خانواده هم آموزش دهید: هیچوقت بدون اینکه چیزی با خود ببرید اتاق را ترک نکنید. مثلاً اگر در طول شب می خواهید از اتاق نشیمن به آشپزخانه یا اتاق خواب بروید، وسیله ای که باید به محل خود برگردانده شود را در راه با خود ببرید.


2. اگر خانواده پرجمعیتی دارید که تعداد زیادی باید از یک حمام و دستشویی استفاده کنند، برای هرکس یک سبد مخصوص درنظر بگیرید که وسایل مخصوص حمام خود را در آن نگه دارند و حتماً پس از استفاده آنرا به اتاق خود برگردانند. درست مثل زندگی در خوابگاه های دانشجویی. اینکار باعث می شود فضای حمام شلوغ و بی نظم نشود و هرکس به راحتی از وسایل خود استفاده کند و جروبحثی هم پیش نیاید.


3. سبد یا جعبه ای در کمد یا گوشه ی از اتاق قرار دهید. در طول کار روزانه، مطمئناً چیزهایی پیدا می کنید که به هر دلیلی دیگر تمایلی به استفاده از آن ندارید و فقط خاک می خورند. آن وسیله را درون آن سبد یا جعبه بیندازید. وقتی جعبه پر شد، می توانید آنرا به افراد نیازمند ببخشید.


4. گفته می شود که انیشتین هیچوقت برای به یاد آوردن چیزهایی که چک کردن آنها راحت است به خود فشار نمی آورد (حتی شماره تلفن خودش). عقیده او این بوده که اینکار باعث می شود فضای کافی برای اموری که می خواسته از قدرت مغزش برای آنها استفاده کند خالی شود . این نظر دانشمندی نظیر ارد بزرگ نیز هست او می گوید ( روان و اندیشه آدمی هنگامی که در بند نکات بی ارزش باشد پرواز به سوی آرزوها را فراموش می سازد ) شما هم از این راهکار استفاده کنید و همه امور خود را در دفترچه ای یادداشت کنید که نیازی به به خاطر سپردن آنها نداشته باشید و بعد درصورت نیاز به آن رجوع کنید.


5. صندوق پستتان را چک کنید. نگذارید صورتحساب ها و قبض ها آنجا تلنبار شود و بعد به سراغشان بروید. روزنامه و مجلات ارسالی را هم در جای مخصوص خود (نه روی میز آشپزخانه) قرار دهید.


6. برای هرکدام از اعضای خانواده سبد مخصوص تهیه کنید که وسایل روزمره شان را در آن بریزند (مثل تکالیف و وسایل مدرسه، نامه های اداری، لباسهای کثیف و ...) به جای اینکه دور تا دور خانه پخش کنند.


7. با گذراندن فقط 15 دقیقه هر شب برای آماده کردن همه چیز برای روز بعد، از آشفتگی و سردرگمی صبحها نجات پیدا کنید. می توانید از کارهایی که باید فردا انجام دهید یادداشت بردارید تا روز بعد بدانید که دقیقاً چه باید بکنید. لباسی که برای بیرون رفتن می خواهید تن کنید را آماده کنید. وسایل و لباسهای مدرسه بچه ها را آماده کنید. و مواد و وسایل لازم برای پختن ناهار فردا را نیز آماده کنید. میز صبحانه را بچینید و ....


8. قبوض را سر وقت و در یک روز مشخص پرداخت کنید. بااین روش همیشه می دانید که از نظر مالی در چه وضعیتی هستید و دیگر پرداخت قبض ها عقب نمی افتد.


9. یک روز شنبه همه کارهای ناتمام خود را لیست کنید، چیزی که باید برای یکی از دوستانتان بفرستید، هدیه ای که دیر شده است، تلفنی که باید بزنید و ... همه هفته نوشتن آن را ادامه دهید. شنبه آینده لیستی درست و حسابی از همه کارهایی که باید انجام دهید دراختیار دارید. و همان روز یکی یکی همان کارها را با دقت و به نوبت انجام دهید.


10. این رسم را در خانه راه بیندازید که هرکس مسئول شام و ناهار خودش و شستن ظرفهای خودش باشد. بچه ها غذاهایی مثل سیریال، ساندویچ و از این قبیل را خیلی دوست دارند. اینکار یک تنفس خوب برای آشپزی کردن است و به شما کمک می کند به فرزندانتان آموزش دهید در امور خود استقلال داشته باشند.

http://i19.tinypic.com/2cs6vdf.jpg





ترس و پرخاشگری دو روی یک سکه

http://www.mardoman.net/files/articles/716578111.jpg

هرچند درباره پرخاشگری اساسا وحدت نظر وجود ندارد، اما این مفهوم برای همه شناخته شده و ملموس است و معمولا با رفتاری که به دیگران آسیب می رساند یا به صورت بالقوه می تواند موجب آسیب رسیدن به کسی شود، نمود می یابد. پرخاشگری ممکن است بدنی باشد و با رفتارهایی چون کتک زدن ، لگد پراندن و... بروز کند یا لفظی باشد و با فریاد زدن ، رنجاندن و... خود را نشان دهد. گاه هم می تواند به صورت تجاوز به حقوق دیگران و در اختیار گرفتن چیزی به زور بروز کند.گستره وسیع این رفتار از جنگ های جدید تا مشاجرات بین افراد را در برمی گیرد. همه پرخاشگری ها به سادگی و به طور مستقیم قابل تشخیص نیستند، ممکن است برخی از پرخاشگری ها در ظاهر نوعی رابطه دوستی باشند اما دوست قوی تر، دوست ضعیف تر را با تهدید به طرد کردن آزار دهد. پرخاشگری غیر مستقیم ابعاد بسیار وسیعی می یابد و می تواند با اقداماتی از قبیل شایعه پراکنی درباره دیگران ، حتی به دروغ بروز کند. همان طور که پرخاشگری اجتماعی ممکن است اعتماد به نفس یا موقعیت اجتماعی را مورد حمله قرار دهد.
اما پرخاشگری ، وسیله ای رفتاری است برای رسیدن به هدفی خاص ، پرخاشگری کودکان بیشتر به خاطر متعلقات است ؛ آنها از همدیگر اسباب بازی می قاپند، یکدیگر را هل می دهند تا با اسباب بازی که می خواهند بازی کنند، دست یابند. اما به ندرت اتفاق می افتد که کودکان بخواهند به کسی آسیب برسانند یا از روی عصبانیت دست به پرخاشگری بزنند.

http://img.tebyan.net/big/1385/03/1611714056210110118251242141230239220214193195.jpg

باید بین پرخاشگری با جرات نشان دادن تمایز قایل شد. جرات ورزی در حقیقت دفاع از حقوق یا متعلقات خود است. مثلا کودکی دوست ندارد تا کسی به اسباب بازی اش دست بزند و به همین دلیل از آنها محافظت می کند. مردم معمولا شخص با جرات را پرخاشگر می دانند، در صورتی که کسی که از حق خود دفاع می کند، پرخاشگر نیست.
چرا خشونت؟
خشونت در قالب پرخاشگری فیزیکی یا لفظی ممکن است ناشی از ناکامی های اساسی باشد یا به دلیل وجود مدل های پرخاشگرانه در محیط زندگی (خانه یا مدرسه) نوجوان ایجاد شود. نوجوانان خشن معمولا والدینی پرخاشگر دارند که روش های تربیتی آنها بیشتر مبتنی بر سخت گیری ، خشونت و تنبیه بدنی است.
عامل وراثت هم می تواند در رفتار خشن یک نوجوان نقش داشته باشد، تحقیقات نشان می دهد در اغلب مواقع ، تربیت های کارآمد و قوی می تواند آثار وراثت را تحت پوشش خود قرار دهد. اما تربیت می تواند مخرب هم باشد و نوجوانانی که پرتوقع و نازپرورده بار آمده باشند و با این تربیت بزرگ شده باشند که بخواهند همگان به خواست هایشان احترام بگذارند، هنگام برآورده نشدن این انتظارات عصبانی می شوند و به خشونت و پرخاشگری رومی آورند، نابسامانی های خانواده نیز می تواند از عوامل دیگر ایجاد خشونت در قالب پرخاشگری باشد، غیبت های طولانی پدر و مادر، درگیری و اختلاف ، جدایی و متارکه و نبود تفاهم از جمله این عوامل است.
فرد پرخاشگر احساسات ، خواسته ها و عقایدش را از طریق آسیب رساندن به دیگران ابراز می کند. او، تقریبا همیشه برنده بحث است و در این میان ، آن قدر افراط می کند که گاه به نظر می رسد فرد پرخاشگر «دچار احساس حقارت» باشد. که البته بیراه هم نیست چون فرد پرخاشگر همواره در حال پنهان نمودن علل اصلی رفتارهای شخصیتی خود را دارد جمله زیبای از ارد بزرگ هست که می گوید : کسانی که بیم از دست دادن جایگاه خویش را دارند ، همواره فریاد می کشند .

ضررهای پرخاشگری
پرخاشگری ، پیامدهای منفی بالقوه و متعدد دارد. یکی از پیامدهای پرخاشگری افزایش ترس است. بسیاری از مردم ، نه به دلیل قوی بودن که بیشتر به دلیل احساس ضعف ، رفتاری پرخاشگرانه دارند. این رفتار پرخاشگرانه ، خود دشمنانی را پدید می آورد که در نهایت خود فرد را آسیب پذیرتر و ترسوتر می سازد.دومین پیامد منفی پرخاشگری ، با مورد نخست ارتباط دارد. پرخاشگری ، ضد خود را پدید می آورد و نابودی خود را تسهیل می کند. این رفتار اغلب به از دست رفتن کنترل منجر می شود و همچون بسیاری دیگر از اشکالات رفتار پرخاشگرانه یا سلطه پذیرانه ، تناقض آمیز است ، زیرا رفتار پرخاشگرانه بخشی از کنترل فرد را بر زندگی خود و دیگران فراهم می کند. با وجود این و از سوی دیگر، اعمال کنترل بر زندگی افراد دیگر، آزادی خود فرد را نیز محدود می سازد.بعلاوه پرخاشگری ، موجب دور شدن فرد پرخاشگر از صفات انسانی می شود. شخصیت فرد پرخاشگر، با هر عمل پرخاشگرانه افت می کند. زیرا هرگاه او به خویشتن فرد دیگر تجاوز می کند، خود را خوار و خفیف می سازد.پیامد منفی دیگر پرخاشگری ، احساس بیگانگی و دوری از دیگران است.آنان برای کسانی که می توانند آنها را مطیع سازند، احترام قائل نیستند و از روابط مبتنی بر بردباری و مساوات می ترسند. علاوه بر این ، پرخاشگری از میزان عشق طرف مقابل می کاهد.از سوی دیگر و در سطح وسیع تر پرخاشگری رایج در جامعه حتی لذت بردن از چیزهای ساده را نیز خطرناک می کند؛ همین مساله یکی از بزرگ ترین مشکلات جوامع معاصر را به وجود آورده و به کاهش امنیت اجتماعی در ساعات مختلف روز و شب انجامیده است. ترس از حضور افرادی که براحتی به حقوق دیگران تجاوز می کنند، لذت زندگی را برای مردم جوامع مختلف کاهش داده است.یکی از مهم ترین راه های درمان پرخاشگری درمان گروهی اجتماعی و فرهنگی از طریق وسایل ارتباط جمعی است. رادیو، تلویزیون ، مطبوعات و... از ابزار بسیار مفیدی هستند که می توانند به صورت مستقیم و غیرمستقیم آثار مخرب پرخاشگری را به جامعه یادآوری و در پیشگیری و درمان خشونت کمک کنند.